Det var en gång....visst passar den början på en sån gammal lastbil....
Den 28 februari 1916 inregistrerades en lastvagn av fabrikat Scania-Vabis av Kalmar Ångkvarn under registreringsnummer H 9.
Lastvagnen blev undanställd under krigsåren fram till 1920 då den åter togs i trafik med sina massiva gummihjul och den manshöga kylaren återfick sin glans.
Fordonet försågs nu med hytt och lackades om i Ångkvarnens färger blågrått med röda dekorlinjer.
Det var kutym att chaufförerna bjöd företagets målare på en liter brännvin för att ränderna skulle bli absolut raka ( dock innan litern var förbrukad ).
Scania lastbilen fanns kvar i trafik fram till 1932 då den såldes till Oskarshamns järnväg ( NOJ ) som byggde om fordonet till växellok med placering i Nässjö.
1936 såldes loket vidare till AB Bruzafors-Hällefors där det tjänstgjorde som växellok vid industin i Mariannelund fram till slutet av 1950 talet.
Under 1970 talet togs fordonet omhand av Scaniamuseet som sedan tog vara på dom äkta delarna som användes vid renovering av andra samtida Scania-Vabis lastbilar.
Chauffören av denna magnifika lastbil om fem ton (nio med släp) var John Carlsson (Svartingtorparen)
1947 var har en av mottagarna av Patriotiska sällskapets silvermedalj efter 28 tjänsteår.
Modellen är Ångkvarnens Scania-Vabis Fla 14 byggdes 2003.