Fina -fint för tanken
Startsidan Blogg Fotoalbum Nostalgimacken Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ödegården (7)
Ödehusen i Torsåskommun (7)
Ödehuset (15)
Ödehuset i skogen (8)
Ödehuset vid E22:an (9)
Ödehuset vid grusvägen (3)
Ödetorpet utanför Rotavik (16)
Överraskningen (2)
Arkiv x (36)
Bärgar Pelle i Kalmar (11)
Bärgningsbilar (73)
Bensinbolaget Fina fordon (2)
Bensinmackar Fina (3)
Blå Mocca (3)
Custom bilar (21)
Cykelkärran (3)
Det lilla uthuset/snickarbon (7)
Efterlysning (2)
Epa traktor (18)
Fina historik (6)
Gamla mackar (12)
Gamla mackar som haft finaflagg (11)
Hemligheten (6)
Kalmar Ångkvarns Scania Vabis (1)
Kalmar bryggeri (3)
Kalmar Elementfabrik (3)
K-märkt (8)
Kuriosa från Kalmar (23)
KVAB Kalmar Verkstad (8)
Längst ut på udden (7)
Lastbilar (109)
Lista över kaross och fordonspåbyggare (5)
Litteratur maskiner (23)
Maskiner (48)
Mina fordonsminnen (11)
Mini Monarken (14)
Modellbilar från förr (5)
Modellbyggare & modeller. (16)
Muskelbilar från förr (18)
Nostalgimacken (80)
Nyckelringssamling ( Övriga ) (30)
Nyckelringssamling ( Fina ) (10)
Personbilar (17)
Privatmuseum, obs ej nostalgimacken (18)
Samlarspecial från macken (116)
Sevärt i Kalmartrakten (7)
Skrotbilar = kulturlämningar (42)
Spökmoppen (5)
Thorcykel Torsås (2)
Trafikolyckor i Kalmartrakten. (2)
Traktorer i förfall (20)
Vattenverket (3)
Vegacykeln med påhäng.... (16)
Volvo 244DL B 1975 (8)
Volvo Kalmarverken (17)



En klassisk nyckelring
En av grävmaskinerna som arbetade med markarbeten åkte själv ner i hålet och fick hjälpas upp av två bärgningsbilar och två mobilkranar under bygget av Volvo Kalmarverken 1973
Hela tisdagen arbetade två bärgningsfirmor med att få upp lingrävaren ur lerhålet.
54 ton grävmaskin är inte lätt att flytta på...
Bärgar Pelles Bojen och Oskarshamns tungbärgare fick uppdraget att dra upp haveristen
Volvo Kalmarverken som den presenterades 1971-72
Volvo 164 under montering 1974-75
En av dom batteridrivna monteringsvagnarna i monteringshallen där Volvobilarna monterades på.
Volvo 940 modellen
Monteringsarbete på en Volvo 940
Den första kalmarbyggda Volvo 164:an överlämnas till P G Gyllenhammar. Nycklarna överlämnas av Kalmarverkens chef. Karl Erik Nilsson. Året var 1974.
Volvo 760 byggdes som bekant på fabriken och här är en reportagebild från 1985.
Volvo Kalmarverken från 1985
En bildserie från Volvo Kalmarverken.
Specialbyggen av varierande storlek.
Produktionsexempel genom åren. Sorgligt nog så kan det nämnas att trots att Kalmarfabriken hade den högsta kvaliteten på bilarna så lades en väl fungerande fabrik ner.
Produktion av personbilar hos Volvo Kalmarverken startade 1974 och upphörde 1993.

12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & David Hellstrand                                             Skaffa en gratis hemsida