Fina -fint för tanken
Startsidan Blogg Fotoalbum Nostalgimacken Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ödegården (7)
Ödehusen i Torsåskommun (7)
Ödehuset (15)
Ödehuset i skogen (8)
Ödehuset vid E22:an (9)
Ödehuset vid grusvägen (3)
Ödetorpet utanför Rotavik (16)
Överraskningen (2)
Arkiv x (36)
Bärgar Pelle i Kalmar (11)
Bärgningsbilar (73)
Bensinbolaget Fina fordon (2)
Bensinmackar Fina (3)
Blå Mocca (3)
Custom bilar (21)
Cykelkärran (3)
Det lilla uthuset/snickarbon (7)
Efterlysning (2)
Epa traktor (18)
Fina historik (6)
Gamla mackar (12)
Gamla mackar som haft finaflagg (11)
Hemligheten (6)
Kalmar Ångkvarns Scania Vabis (1)
Kalmar bryggeri (3)
Kalmar Elementfabrik (3)
K-märkt (8)
Kuriosa från Kalmar (23)
KVAB Kalmar Verkstad (8)
Längst ut på udden (7)
Lastbilar (109)
Lista över kaross och fordonspåbyggare (5)
Litteratur maskiner (23)
Maskiner (48)
Mina fordonsminnen (11)
Mini Monarken (14)
Modellbilar från förr (5)
Modellbyggare & modeller. (16)
Muskelbilar från förr (18)
Nostalgimacken (80)
Nyckelringssamling ( Övriga ) (30)
Nyckelringssamling ( Fina ) (10)
Personbilar (17)
Privatmuseum, obs ej nostalgimacken (18)
Samlarspecial från macken (116)
Sevärt i Kalmartrakten (7)
Skrotbilar = kulturlämningar (42)
Spökmoppen (5)
Thorcykel Torsås (2)
Trafikolyckor i Kalmartrakten. (2)
Traktorer i förfall (20)
Vattenverket (3)
Vegacykeln med påhäng.... (16)
Volvo 244DL B 1975 (8)
Volvo Kalmarverken (17)



Min Volvo 244GL från 1980 var sänkt, tonade rutor och riktigt snygga Volvofälgar. F#"!%¤ att man sålde den på 90 talet.....
Vår andra bil och den "fina"ste Volvo 245:an man kan tänka sig....skryt lagom va! Här efter våren första tvätt. Visst är det något speciellt med en 245:a Dom liksom är en del av den svenska folksjälen. Vem har inte åkt i en 240, och har man iallafall inte sett någon, då har man inte levt. Dom exporterades ju precis överallt. I Italien var årsmodell 1993 av kombimodellen kult. I staterna finns ju en 240 med i nästan varje film...fast dom brukar krocka, explodera eller allmänt missbrukas. Fast vi själva är rätt bra på att köra skiten ur dessa klenoder, vem har inte sett Youtubeklippen. Eller spana in varenda folkracebana där minst en 240 bankas gul och blå.
Däcken på åket var 185 fram & Pirellis 235 bak på breddade stålfälgar. provade med 205 bak men dom spann bara. Blev stoppad av blinkar blå mer än en gång då dom var något intresserade av bakhjulen. Kofångaren lyste ju med sin frånvaro och detta gillades inte av lagen men som jag sa till en snut: att kor finns ju bara på landet och jag ser då inga här..... Servostyrning fanns ju inte men man fixade ju detta med ett lätt tryck på gaspedalen:) Dom tekniska detaljerna på bilen i övrigt var håresande då original bakaxeln fick ta emot all välvilja från motorn men den höll, lustigt nog. Va ska man till med aluminiumfälgar, lågprofildäck och plast när man kan åka runt i en stålprojektil med attityd. Man skulle ställt undan detta åk och plockat fram den idag, så coolt det vore att svänga bort till Emmabodastrippen för lite luftning, ack och ve att man sålde.....
Åket var som sagt min första personbil och den införskaffades på stående fot precis när man trillade över arton. Sen startade projekt hotta åket och front, skärmar fixades och en Knutsson stereo intog sin plats i instrumentpanelen. Röd plysch monterades på dörrar mm och vad ska man göra med den trötta B20 motorn då. hiva ur skiten och skaffa något nytt... Jajemensan man styrde kosan till Nygärde bilskrot på hemvägen satt man med en "ny" motor på släpkärran. Motorn var en rally preppad B20 med K-kam fixad topp mm och vad ska man då kröna denna motor med? Hmm.... dubbelförgasare givetvis så ett besök gjordes hos skrotgubbarna på den riksbekanta Bildelslagret i Kalmar. Och visst fanns en sån i hyllorna, så nu med dessa monterade och justerade kunde man prova åket för första gången. Hur det gick? svarta streck och ett brett leende är svaret. Vad hände då med bilen sen. Själva bilen såldes efter att motorn plockats ur och sålts till en mkt intresserad spekulant. Dubbelförgasarna såldes till en annan köpare. Bilen hamnade till slut på skroten. Så fort man ser en 73:a så minns man alla stunder i den bilen.
Nu när vi ändå har Volvo på tapetern presenteras min 18 års bil som man stolt åkte om kring i.....ja efter "diverse justeringar" så stoltserade bilen med en B20 Rally motor hämtad ur en 140 rallybil med K-kam, dubbla SU samt en h-vete massa spackel på frampartiet så blev bilen en hårig best på gatorna.... Vid första repan efter motorbytet ställde man till med en bredställ utan dess like samt efter att man hämtat krafter och vett och monterat 235:or bak så gjordes provturen om.. notera att detta var mitt i ett villaområde! Rullade sakta iväg på ettan och växlade till tvåan och stampade fullt motor vrålade och till min och åskådarnas förfäran / och glädje stegrade bilen och for iväg som ett skållat troll. Nervpirrande men efter att man provat full platta några gånger så infann sig ett stort leende, och bilen gjorde sina repor både vid rödlysen och gatuhörn i skydd av mörkret. Det var mer flera racesugna som satte stolheten i halsen när dom såg en gammal Volvo försvinna med svarta streck och rök. Kommer speciellt ihåg en Porsche 911, vars förare såg lite lagom glad ut när han blev avdragen på ett gatrace på 80 talet. Den dräpte även en och annan jänkare.....förlåt alla jänkefantaster...ni kan ju trösta Er med att jag med en halv noslängd förlorade mot en ursnabb Cuda..... Fick bilen testad på en rullande provbänk och då visade resultatet att det var 180 kusar på bakhjulen...huvaligen! Hur gick då denna best igenom besikningen kan gemene man undra jo veckan innan besiktningen så tvättade inte bilen utan kördes riktigt skitig och sen monterades standard däck och förgasarna "justerades" för lite lugnare tomgång. Utanför besikningen så stoppades en trasa in i avgasröret och bensintanken fylldes med en 5 liters dunk K sprit. Bromsprovet avklarades med galans...även handbromsen! Kanon Dessa åtgärder gjorde att besikningsgubben tänkte ännu en risig gammal Volvo och tog fram slaghackan....men ingen rost fanns och dax för avgastest.....resultatvärde 0 besikningsmannen stirrade lite underligt på testapparaten, så bra resultat ska inte en sån skitbil ha....nåväl frid och fröjd så lång och ut för att testa bilen.... Ut på rakan och bludder...bludder...ingen fart i den här motorn här inte runt huset i styrfart och så var det dax för domen....rent papper Besikningsmannen kommentar: Den här bilen gick inte fort, du får nog kolla över motorn för den verkar vara slut......
Denna gång min gamla bruksbil från 1994 som inköpes för en billig penning och sen startade en febril verksamhet med att personligfiera bilen.... Efter en tur till skroten för att hitta något roligt så fann jag dessa fantastiska baklysen som bara måste passa på en Volvo...ska ju alltid ge mig på det svåra i allt....som modellbyggare så är man ju envis...så det smittar ju av sig till 1:1 bilarna. Skrotgubben frågade vad jag hade för årsmodell på min Datsun...hmm ja...nej jag har en Volvo 240....han såg lite förvånad ut tills jag förklarade att jag skulle bygga om bakpartiet. Så med en Esab svets förvandlades bakdelen till passande för bakljusen Datsun 120 (tror det var 120 modellens) Motorn var en vanlig B21:a så den ska vi inte skryta nåt om men en pålitlig motor som startade i alla väder och gick som ett skott. Framdelen byttes mot en amerika och en Knutsson anläggning från det glada 80 talet placerades i kupèn. Sen måste man ju göra något speciellt så man hade ju läst något om Lights under bilar, men hur mycket kostade inte en sån sats.....Hu å hej...vad göra...jo med en smålännings envishet och snålhet inköptes 12 volts lysröramaturer till husvagn och dessa 8 st monterades under bilen. Färgen på rören fixades med grön färgad plastfolie som klistrades direkt på amaturglasen, sen drogs vanliga 220 kablar upp till kupen. Denna operation var klar nån gång under början av 1995 och första turen inne i stad på kvällen gav mersmak, när hela vägbanan lyste med ett starkt grönt sken runt hela bilen. Idag skulle samma sak vara vardagsmat då till och med mopeder har lights, men jag blev förföljd och stoppad av ett gäng i en Camaro som bara måste fråga hur mycket pengar den ombyggnaden hade kostat.... Det kostar ju flera tusen att köpa ett sånt stort system.....för att inte tala om allt jobb Ja en 2500kr med inräknat lightsen, material, samt ett nytt batteri blev svaret..... Långa hakor och stor inspektion under bilen och en mycket nöjd undertecknad rullade ut på gatan igen och slog på lightsen och gasade iväg. På semester i Göteborg 95 så slog jag på lightsen mitt i centrum av stan och gud vad folk glodde för att inte tala om polispatrullen som fick en otrolig fart in i sin blinkar blå när jag rullade förbi som en grön hulk.... Ska jag behöva tillägga att dom var mkt inresserade av underredet....av nån lustig anledning.
Ytterligare en av Kalmars polisbilar. En Volvo 145
Volkswagen Bubblan fick säkert buset att asgarva, detta måste även vara fallet med Saab 95 kombi. som inte är så respektingivande.
Tänk att vi hade PolisValle i Kalmar. Dock kommer jag själv inte ihåg detta men bildbevis finns i allafall.... Buset fick troligen skrämselhicka....
Så här såg Kalmars bussar ut när jag var liten. Härlig färgsättning med rött & gräddgult.
En gammal släkt Amazon som tydligen finns kvar i registret ännu.... undrar hur den ser ut idag? Bilden är från 1974

12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & David Hellstrand                                             Skaffa en gratis hemsida