Välkommen till Xenias hemsida
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Topplistor Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<
April (2024)
>>


17-årig flicka försvunnen m.m

den 10 april 2010
17-årig flicka försvunnen

Lidija, 17, är försvunnen sedan i lördags.
– Hon gick ut och skulle ta en nypa luft, säger Tommy Lindh vid Värmlandspolisen.
Klockan 23:45 på lördagskvällen anmälde Lidijas familj att deras 17-åriga dotter försvunnit från familjens bostad i Grums.
Polisen har sedan dess sökt i närområdet.
– Vi har haft flera hundpatruller ute och haft hjälp av en orienteringsklubb med 14 medlemmar, berättar Tommy Lindh, pressinformatör vid polisen i Värmland.
Inte i närområdet
Sedan i morse utgår polisen ifrån att Lidija inte finns i närområdet och under förmiddagen inleddes utredningsarbete tillsammans med krimavdelningen.
– Vi fokuserar nu på att ta reda på vad hon gjorde innan försvinnandet och vad som kan vara upphovet till att hon är borta, säger Tommy Lindh.
Polisen vill ha hjälp
Polisen vill nu ha allmänhetens hjälp.
17-åriga Lidija var klädd i en svart jacka, rosa tröja, svarta tajta byxor och svarta skor när hon lämnade bostaden. Hon är 154 cm lång och har en smal kroppsbyggnad.
Har du sett Lidija eller har uppgifter kring hennes försvinnande? ring polisen i Värmland på telefonnummer 114 14.
Två skadade i bussolycka

UPPSALA. Två personer skadades vid en trafikolycka i centrala Uppsala på måndagseftermiddagen.
Bussen var på väg med passagerare till Finlandsbåten Birka Line i Stockholm när den körde över i mötande körfält på Tycho Hedéns väg och frontalkolliderade med en personbil. Därefter skenade bussen vidare genom ett stängsel och kolliderade med två parkerade bilar.
Polisen kunde på måndagskvällen inte säga vad som orsakade olyckan.
– Utgångshypotesen har varit att chauffören drabbades av någon typ av sjukdomsfall, säger vakthavande befäl Lars Eskhult.
Ingen fick livshotande skador, och alla på bussen klarade sig helskinnade.
Bussolycka i Uppsala

Bussen var på väg till Finlandsfärja
Bussen hamnade på fel sida av vägen och krocken var oundviklig.
Tre personer har nu fått föras till sjukhus.
En buss full med resenärer på väg från Uppsala till Stockholm för att hinna med Finlandsbåten Birka cruises hamnade vid 14-tiden i eftermiddags i en olycka.
Bussen kom av okänd anledning över i mötande körfält på Tycho Hedéns väg mellan Råbyvägen och Vaksalagatan och körde in i ett staket.
Bussen krockade samtidigt med en mötande personbil. Tre personer har fått föras till sjukhus. En av dem är busschauffören och två var de i den mötande bilen. Hur allvarligt skadade de är är ännu oklart men de var alla vid medvetande när de fördes i väg i ambulansen.
– Vi vet inte vad som hänt. Om det handlar om ett sjukdomsfall eller ett mekaniskt fel, säger Torbjörn Carlsson på polisen i Uppsala.
Trafiken har nu släppts på igen.
Mer info följer
Normal flygtrafik från torsdag

EU:s transportministrar bestämde sig i kväll för att lätta något på flygrestriktionerna från och med i morgon. Enligt den europeiska gemensamma luftfartsmyndigheten Eurocontrol väntas flygtrafiken åter fungera normalt från torsdag.
– Från i morgon bitti bör vi undan för undan få se fler plan börja flyga, sade EU:s transportkommissionär Siim Kallas efter transportministrarnas videokonferens och tillade att det inte kan bli tal om något "kompromissande om säkerheten".
Enligt vad det irländska Luftfartsverket uppgav efter mötet rör det sig om ett tillfälligt, gemensamt europeiskt agerande i fråga om flygrestriktionerna.
"I områden med liten nedsmutsning bör regeringarna tillåta flygbolagen att bedriva trafik", skrev den irländska myndigheten.
"Buffertområden"
Under tiden upprätthålls en "begränsad flygförbudszon" som inkluderar buffertområden runt områden där vulkanaskan gör flygningarna riskabla.
Det spanska ordförandeskapets förslag går ut på att dela upp i luftrummet i tre zoner. I zon ett tillåts inget flyg. I zon två kan finnas spår av aska och viss flygning tillåts. I zon tre finns inga restriktioner.
Denna indelning ska i princip gälla direkt. Nyheten är enligt Sveriges representant, infrastrukturminister Åsa Torstensson, att det nu ska bli möjligt med en mer noggrann precision av var de starkaste restriktionerna ska finnas.
Koordinationen sker via ländernas myndigheter, i Sverige Transportstyrelsen som i morgon ska diskutera med svenska aktörer.
Åsa Torstensson kan inte nog understryka att flygsäkerheten står över alla andra prioriteringar.
– Alla prognoser och analyser ska uppdateras var sjätte timme, säger hon till TT.
Askmolmet kommer inte att göra några tvära kast, enligt den senaste prognosen från brittiska Vulcanic Ash Advisory Centre.
– Det är inga större förändringar från de tidigare kartorna, säger Linda Eriksson, meteorolog på SMHI.
Det betyder att den norra gränsen ligger i norra Götaland, i höjd med norra Gotland. Prognosen gäller fram till klockan 14 i morgon, svensk tid.
Trots att askmolnet tycktes avta och allt fler europeiska luftrum kunde öppnas bestod vulkankaoset under dagen. Samtidigt höjdes tonläget mellan flygbolagen och de europeiska luftfartsmyndigheterna.
Kritik mot flygstopp
Flygbranschorganisationen Iatas generaldirektör Giovanni Bisignani kritiserade Europas regeringar för att ha agerat mer på teori än fakta när flygstoppen infördes, och att de europeiska myndigheterna "missat chansen att genomföra säkra flygningar".
Men enligt Kimmy Bech, operativ chef på den svenska luftfartsmyndigheten LFV, har besluten hela tiden baserats på de senaste prognoserna.
"Vi kan dock inte under några omständigheter äventyra flygsäkerheten", konstaterade Bech.
SAS förklarade dock att man inte hade några invändningar mot myndigheternas beslut.
Beskeden om att allt fler luftrum kunde öppnas i dag innebar i praktiken att omkring 8 000–9 000 flygturer kunde äga rum i Europas luftrum under dagen – en normal måndag är motsvarande siffra omkring 28 000.
I och med att flygförbudet hävdes kunde allt fler charterturister återvända hem genom luften. För åtskilliga hundra andra gick det långsammare i bussar genom hela Europa.
Pakistansk basarbomb tog över 20 liv
En självmordsbombare gick på måndagen in på en basar i den pakistanska staden Peshawar och utlöste sin sprängladdning mitt i skymningsträngseln.
– 23 människor, bland dem tre poliser, dödades, sade polisbefälet Imran Kishwar. En provinsminister bekräftade dödssiffran.
Enligt chefen för Peshawarpolisens bombgrupp bar attentatsmannen på Qissa Khawani-basaren en så kallad självmordsväst fylld med stålkulor och mellan sex och åtta kilo sprängmedel. Flera bilar förstördes i den våldsamma explosioner, och skor och kroppsdelar spreds vida.
– Vi har hittat angriparens huvud och ben, sade bombgruppschefen.
Värst drabbades anhängare till islamistpartiet Jamaat-e-Islami (JI) som fortfarande trängdes i området efter ett protestmöte riktat mot stigande inflation och ständiga elavbrott.
– Vi höll på att bränna däck efter protesten, berättade en partiarbetare.
– Vi hade tänt på ett däck när en öronbedövande explosion skakade hela området.
Bara några timmar tidigare hade en åttaårig pojke dödats och minst tio människor skadats vid ett annat sprängdåd utanför en skola i samma stad. Explosionen kom medan eleverna höll på att packa ihop efter skoldagen.
– Laddningen var tidsinställd. Målet var skolbarnen, sade en polis.
Därmed har minst 73 människor dödats i bombattacker i nordvästra Pakistan de senaste tre dagarna. I staden Kohat dog i helgen 49 personer i explosioner som talibaner sannolikt låg bakom.

Stockholm
”Förbifarten måste ha mer utrymme för kollektivtrafik”
Trafik- och miljöexperten Per Kågeson: Kollektivtrafiken i Förbifart Stockholm måste åtminstone nå en andel på 25–30 procent, inte 7 procent som planeras för Under flera år anlitades jag av dåvarande Vägverket som miljörådgivare och fick gehör för många synpunkter, men beträffande kollektivtrafiken ville mina uppdragsgivare inte lyssna. En elektrifierad ”tunnelbana på gummihjul” i ett av tunnlarnas tre körfält skulle till exempel erbjuda en snabb och turtät kollektivtrafik som tidsmässigt skulle kunna konkurrera med bilen. Ett annat alternativ är en balkbana ovan jord för relativt små förarlösa spårbussar. Dessa alternativ fördyrar förbifartsprojektet, men är billigare än om man i framtiden vill knyta ihop Storstockholm med modern kollektivtrafik. Det är dags att handla nu, skriver Per Kågeson.
FÖRBIFART STOCKHOLM
Förbifart Stockholm planeras bli en ny motorvägsförbindelse som kommer gå från E4/E20 Kungens kurva i söder till E4 Häggvik i norr. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 km, föreslås gå i tunnel. Regeringen beslutade den 3 september 2009 att tillåta byggandet. Förbifarten blir världens längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, Kostnaden för projektet är beräknad till 27,6 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Vägbygget kan tidigast börja år 2012 och beräknas ta minst åtta år att genomföra.
Källa: Trafikverket
TRAFIKEN I STOCKHOLM

Förbifart Stockholm byggs för att bättre knyta samman Stockholms norra och södra delar. Motorvägen, som i huvudsak ska gå i tunnel, beräknas kosta 28 miljarder kronor och tas i bruk i början av 2020-talet. Den är projekterad för 90 km/timmen och kommer att korta restiderna för många. Resultatet blir ny trafik som annars aldrig skulle ha funnits med något färdmedel samt ett rejält försprång för bilismen.
Av resenärerna förväntas cirka 93 procent färdas i personbil och bara omkring 7 procent åka kollektivt. Det kan jämföras med genomsnittet för Stockholms län som är 62/38. Förhållandet att den nya leden ska knyta samman tre regionala tillväxtcentra – Kungens Kurva, Barkarby och Kista/Häggvik – borde innebära ett stort framtida underlag för kollektivtrafik.
Men trots att bara en mycket liten del av resandet utgörs av förbifartstrafik med start- eller målpunkt utanför Storstockholm förväntas kollektivtrafikresenärernas andel att bli extremt låg. Hur kan det komma sig?
Förklaringen ligger i att Vägverket (numera Trafikverket) och SL inte visat något intresse för att utforma Förbifart Stockholm så att den kan användas för modern kollektivtrafik. Jag anlitades under flera år av Vägverket som ”miljöcontroler” för projektet och fick gehör för många av mina synpunkter, men beträffande kollektivtrafiken ville mina uppdragsgivare inte lyssna. Redan för cirka fem år sedan föreslog jag att ett av de tre körfälten skulle reserveras för bussar. I anslutning till huvudtunneln ville jag anlägga underjordiska stationer på platser där förbifarten passerar under korsande kollektivtrafikstråk som till exempel bussarna på väg 261 på Lovön och tunnelbanans gröna linje i Johannelund.
Tanken med denna elektrifierade ”tunnelbana på gummihjul” var att erbjuda en snabb, bekväm och turtät kollektivtrafik som tidsmässigt skulle kunna konkurrera med bilen. De underjordiska stationerna skulle förstås utformas med samma omsorg som vanliga tunnelbanestationer och avskärmas från huvudtunnelns buller och föroreningar av portar som bara öppnas när en buss ska igenom. Stationerna skulle på vanligt sätt vara förbundna med ytan genom rulltrappor och hissar.
Vad SL i stället skissar på är ett antal busslinjer där bussarna måste gå upp i ytläge för att angöra hållplatser vid korsande stråk. Det gör att restiden fördubblas. Alternativet med direktbussar (till exempel Skärholmen–Kista) är snabbare men ger lägre trafikunderlag, vilket leder till glesare avgångar och längre väntetider. Under sådana omständigheter är det inte konstigt att SL räknar med bara 12.000 resande per dygn samtidigt som cirka 170 000 åker bil i samma relationer. Med så undermålig kollektivtrafik kommer investeringen att motverka regionens klimatmål.
På sistone har intresset för mitt förslag ökat, men ännu har Trafikverket och SL inte ens beslutat om en förstudie och nu börjar tiden bli mycket knapp. Trafikverket arbetar för fullt med projektets arbetsplan och vid ett nyligen av Kollektivtrafikant Stockholm arrangerat seminarium ville regionchefen inte höra talas om förändringar som kan rubba detta arbete. Med den inställningen blir det omöjligt att ordna en attraktiv kollektivtrafik på förbifarten.
Mitt förslag påverkar arbetsplanen och fördyrar projektet med en eller annan miljard. Men alternativet att någon gång i framtiden behöva knyta samman södra och västra Storstockholm med modern kollektivtrafik kommer att kosta tio gånger mer. Har regionen verkligen råd att missa det nuvarande tillfället och hur går det i så fall med klimatanpassningen?
Ett alternativ till ”tunnelbana på gummihjul” som kan vara värt att överväga är en balkbana för relativt små förarlösa spårbussar (inte att förväxla med ”spårbilar”). Det innebär att man bygger en bana 5–10 meter ovan mark och låter spårbussarna gå med någon minuts mellanrum. En sådan bana skulle kunna börja i Flemingsberg, förläggas ovanför Södertörnsleden och passera tunnelbanestationen i Masmo för att därefter fortsätta på broar (via Estbröte) till Ekerö med stationer i Vårberg och Tappström. En avstickare från Masmo via Kungens Kurva till Skärholmen bör också övervägas.
Från Ekerö skulle balkbanan kunna fortsätta över Malmvikssjön till Lovön och sedan följa öns västra strand upp till Lambarudd för att därefter på broar via Hässelby Holme nå tunnelbanan i Hässelby. Norr om Hässelby kan balkbanan utnyttja utrymmet ovanför tunnelbanans gröna linje till Johannelund och därifrån fortsätta ovanför Bergslagsvägen till Hjulsta. Ett alternativ för fortsättningen norrut kan vara att korsa Järvafältet till Kista för att sedan avsluta vid Helenelunds pendeltågsstation. Alternativa dragningar är möjliga liksom en avstickare från Lunda (som bör få en egen station) till pendeltågsstationen i Barkarby.
Fördelarna med denna lösning är att man bättre fångar upp viktiga befolkningscentra och arbetsplatser samt att resenärerna får en trevligare resa. Projektets påverkan på Lovön blir liten, eftersom banan inte kommer att synas från eller påverka de centrala delarna av ön. Passage över Mälarens vatten bör inte medföra någon risk när det handlar om elektrifierad persontrafik.
Balkbanealternativet kostar betydligt mer än den underjordiska busslinjens stationer och ramper. Ett sätt att finansiera merparten av kostnaden kunde vara att banta Förbifart Stockholm från 3+3 till 2+2 körfält och att därvid avstå från kollektivtrafikfil. Det torde spara 6–7 miljarder kronor. När förbifarten för tio år sedan kallades för Västerleden handlade det just om två körfält i varje riktning. För kollektivtrafikens och miljöns skull är det rimligt att återgå till den ambitionsnivån. Projektets arbetsplaner påverkas förstås även i detta fall, men sträckningen och motorvägens av- och påfarter berörs inte.
Både tunnelbanealternativet och balkbanan ger så korta restider att de bör ha rimliga förutsättningar att konkurrera med bilismen. Målsättningen måste vara att kollektivtrafiken åtminstone ska nå en andel på 25–30 procent.
Det är nu hög tid för ansvariga myndigheter och politiker att se till att Förbifart Stockholm skapar goda möjligheter för modern kollektivtrafik!
Attack mot Googles lösenordssystem
Googles system för lösenord var målet för ett angrepp mot internetjättens datorer i december i fjol, skriver New York Times (NYT). Miljontals människor jorden runt har tillgång till Googles tjänster med lösenord som är inlagda i systemet.
Systemet är en välövervakad kronjuvel hos Google. Det möjliggör för användarna och företagets anställda att signera med sitt lösenord en gång för alla. Sedan har de tillgång till sina e-postkonton på Gmail och en lång rad andra tjänster hos företaget.
Intränglingarna förefaller inte ha lyckats stjäla lösenord från användare av Gmail. Google förstärkte snabbt säkerheten vid angreppe
Omtalade olyckor föder konspirationsteorier
I Afrikas svarta natt, för nästan 50 år sedan, omkom FN:s svenske generalsekreterare Dag Hammarskjöld i en av historiens mest omdebatterade flygkrascher som är nästan kusligt lik haveriet i Smolensk förra helgen som krävde den polske presidentens liv. Nu som då kommer konspirationsteorierna.
Hammarskjöld var den 17 september 1961 på väg till Ndola i det dåvarande Nordrhodesia i ett sista desperat försök att få utbrytarregionen Katangas president Moise Tshombe till förhandlingsbordet under Kongokrisen. Hammarskjölds nattliga flygning runt hela Kongo var ett försök att ändra historiens gång.
Även Lech Kaczynski var på väg på en historisk mission för att som polsk president hedra sitt lands officerare som mördades av Stalin i Katyn utanför Smolensk 1940.
Dag Hammarskjölds DC 6:a ”Albertina” från det svenska charterbolaget Transair skulle vid midnatt landa på Ndolas lilla flygplats där Tshombe väntade. Planet passerade över flygplatsen och skulle bara göra en sväng ut för att sedan landa.
Men Transairplanet kom aldrig fram. I den svarta natten slog planet i träden och kraschade mot marken några kilometer från banan. Tre mycket erfarna svenska piloter flög ner i marken på väg mot en normal landning.
Fenomenet har kallats ”CFIT” på pilotspråk – kontrollerad flygning ner i marken på grund av en villa mellan ljus och mörker eller att besättningen har distraherats och missat att övervaka höjden.
På den tiden fanns inget instrumentlandningssystem ILS eller cockpitvarning till piloten om att man kommit för nära marken. Bara en enkel flygfyr som inte gav mycket vägledning.
På den ryska flygbasen i Smolensk fanns, enligt ryska medier, inte heller någon ILS. I den täta dimman, fullt i klass med den svarta afrikanska natten, hade de polska flygvapenpiloterna bara banljusen och kanske en ensam flygfyr att lita på. Det är oklart om cockpitvarningssystemet för markvarning ombord fungerade.
De ska dock ha blivit informerade av flygledningen om att de ”låg under glidbanan” – alltså var nere på för låg höjd på väg mot banan. Planet slog i träden och kraschade någon kilometer från banan.
Den tekniska undersökningen av Hammarskjölds DC 6:a visade att samtliga tre höjdmätare fungerade som de skulle. Den ryska undersökningskommissionen har preliminärt rapporterat att man inte hittat några tekniska fel på den polske presidentens TU-154, som är ett ovanligt robust plan som ryska modeller plägar vara.
– Detta måste vara ett av de klaraste fallen av CFIT-haveri, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker som tidigare arbetat på Luftfartsverket, till DN.
Det hade funnits en möjlighet att bringa klarhet i vad som hände med Hammarskjölds plan. Hans livvakt Harry Julien överlevde själva kraschen, men dog några dagar senare efter att ha legat i den heta solen i timmar medan efterspaningarna pågick. Hans berättelse om olyckan var osammanhängande, men han försökte förklara att Hammarskjöld i ett läge strax före kraschen hade ropat ”go back” – ungefär ”återvänd” vilket har tolkats som att generalsekreteraren ville avbryta landningen av något skäl.
Det kan på samma sätt finnas en möjlighet att få reda på vad som hände minuterna före landning i Smolensk för en vecka sedan. Numera finns ett system i alla trafikplan där samtalen och radiokommunikationen i cockpit spelas in av en av planets orangea lådor. Det fanns inte på Hammarskjölds tid, men kommer sannolikt att ge en lösning på varför de polska piloterna i tät dimma utan tekniska hjälpmedel fortsatte ned mot banan.
Kraschen i Ndola har debatterats i snart 50 år. Många rimliga frågor har ställts om nedskjutning och sabotage, men också lösa teorier om att Hammarskjöld velat begå självmord.
Konspirationsteorierna om den ryske premiärministern Putins inblandning i kraschen i Smolensk har redan dykt upp. Historien upprepar sig.
Kraftig vindsbrand i flerfamiljshus i Sollentuna
Publicerat 2010-04-19 18:36
Boende från ett 20-tal lägenheter i ett trevåningshus i Sollentuna evakuerades på måndagseftermiddagen på grund av en kraftig brand på vinden.
Larmet kom vid klockan 15.40 och tre timmar senare brann det fortfarande.
– Vi väljer kanske att låta taket brinna ner, för att undvika alltför stora skador på grund av vatten, säger Kaj Broberg, stabsbefäl på Södertörns brandförsvar.
Enligt Kaj Broberg var branden begränsad till vinden och man hade gott hopp om att den inte skulle sprida sig.
Ingen person uppges ha kommit till skada. De evakuerade har inrymts i en skola i närheten och de som inte kan återvända hem till natten får hjälp av kommunen med boende.
Askmolnet och flygtrafiken dag 6 – DN.se följer utvecklingen

Flygtrafiken i Europa börjar sakta återupptas efter vulkanen Eyjafjallajökulls kraftiga utbrott förra onsdagen. Delar av det svenska luftrummet är öppet men fortfarande står många plan på marken. DN.se rapporterar kontinuerligt om utvecklingen:
09.54: Danmark skickar på tisdagen klockan 12 upp ett testflyg för att kontrollera vilken effekt askan kan ha på flygplanen, skriver Berlingske Tidende. Ett första resultat förväntas komma under eftermiddagen.
09.48: Det stora askmolnet ser ut att var på väg in över Arlanda igen framåt tisdagskvällen. Det säger meteorolog Linnéa Rehn på SMHI.
- Det vi utgår ifrån är brittiska Met Office kartor. På dem ser det ut som att molnet som drivit in under måndagskvällen och natten kan fortsätta upp en bit till, säger hon till DN.se.
Ett lågtryck är på väg in över Sverige och med det ser ut att följa en del nederbörd.
- Det kan hjälpa att få bort askan från luften, men det beror lite på vilka nivåer askan ligger på.
Det är främst Götaland och Svealand som kommer att beröras av nederbörden det kommande dygnet.
09.26: Flygplatsen Gardermoen i Oslo riskerar att stänga under tisdagen, säger flygplatsens informationschef till VG.no.
Flygplatsen hålls öppen till klockan 14 i dag, därefter väntas ett ytt besked.
09.19: Norska Meteorolisk institutts karta över hur askmolnet beräknas röra sig finns här.
09.12: Flygbolaget British Airways ställer in alla kortdistansturer under tisdagen på grund av det nya askmolnet som är på väg in över Storbritannien, skriver företaget på sin hemsida.
09.05: Här finns en webbkamera för den som vill titta på vulkanutbrottet.
09.01: Irland håller sitt luftrum stängt till åtminstone klockan 15, svensk tid.
08.59: Polen har stängt de fyra flygplaster som öppnade under måndagen, liksom delar av luftrummet även på hög höjd. Ungern har stängt delar av det västra luftrummet på låg höjd men det går fortfarande bra att passera på hög höjd.
07.43: Norge stänger delar av det sydvästra luftrummet igen sedan ett nytt askmoln nått Vestlandet.
Enligt VG.no är det luftrummet från Kristiansand i söder och upp til Bergen som är stängt för tillfället.
07.42: Läget i Europa - ny detaljerad lista i spalten till höger!
07.15: SAS planerar att på tisdagen flyga dessa inrikeslinjer:
Stockholm - Sundsvall - Stockholm
07.09: Precis som sent i går kväll är det svenska luftrummet söder om en linje mellan Strömstad och Nyköping stängt. Med andra ord är luftrummet över Arlanda och norrut öppet medan det är stängt över Göteborg och Malmö. Flygningar på hög höjd över Sydsverige är tillåtna.
Luftfartsverket ska ha ett samtal med sina europeiska kollegor klockan 08 på tisdagsmorgonen och först efter det kommer nya besked.
07.07: Tidnigen Wall street journal målar upp tre scenarier kring Eyjafjallajökulls framtid.
• Det bästa scenariot är att magman i kamrarna tar slut inom de närmaste dagarna eller att all glaciäris runt kratern smälter så att det slutar att rinna ner vatten i vulkanen. Vattnet gör utbrottet explosivt och genererar en massa aska.
• Det mest sannolika scenariot enligt tidningen är att utbrottet liknar Eyjafjallajökulls utbrott 1821, som pågick till och från i 14 månader. Det skulle innebära att de europeiska flygbolagen får leka katt och råtta med vulkanen och endast flyga då vulkanen är relativt lugn eller när vindarna blåser åt rätt håll. Piloter och resenärer får leva med rädslan att plötsligt befinna sig mitt i ett askmoln.
• Det värsta scenariot skulle enligt tidningen vara att Eyjafjallajökull väcker grannvulkanen Katla – en betydligt kraftigare och farligare vulkan.
06.39: Kort Europaprognos - det här vet vi just nu (tidsangivelser i svensk tid):
• Flygplatserna I London håller stängt åtminstone till klockan 20 på tisdagen. Oklart om man kan öppna upp luftrummet i norra England, Skottland och Nordirland.
• Nederländerna har redan sakteliga börjat återuppta flygningarna, men myndigheterna har varnat för att de kan tvingas stänga ner luftrummet igen om situationen förvärras.
• Luftrummen över Schweiz och norra Italien ska enligt planen öppnas klockan 08 på tisdagen.
• Frankrike beräknas öppna några luftkorridorer till Paris under tisdagsmorgonen.
• Det tyska luftrummet hålls stängt till åtminstone klockan 14 på tisdagen.
• Hela det norska luftrummet är öppet.
• Det finska luftrummet hålls stängt för kommersiell flygtrafik till åtminstone klockan 17 på tisdagen. Sannolikt ställer flygbolaget Finnair in alla trafik även under onsdagen.
• Det danska luftrummet är stängt till åtminstone klockan 14, men det går bra att flyga över landet på hög höjd.
06.36: Näringsminister Maud Olofsson (C) säger att flygbolagen inte kan räkna med några pengar från svenska staten efter vulkanstoppet. Läs hela artikeln här.
06.20: Flera flygmotortillverkare och ansvariga myndigheter undersöker ny möjligheten att fastställa ett gränsvärde för säker flygtrafik i områden med vulkanaska, rapporterar Reuters. Myndigheter runt om i Europa har fått kritik från flygbolag som anser att det redan nu är säkert att flyga.
05.30: Den europeiska luftfartsmyndigheten Eurocontrol meddelade på måndagskvällen att de räknar med att flygtrafiken ska ha återgått till det normala på torsdag.
Men ett nytt askmoln är nu på väg mot Storbritannien. Myndigheterna där hoppades på måndagen att luftrummet över Skottland, Nordirland och norra England under tisdagen, men luftfartsmyndigheten Nats säger nu att situationen håller på att förvärras. Flygplatserna i London kommer troligtvis att hållas stängda åtminstone under resten av tisdagen, skriver BBC.
I ett uttalande skriver Nats att anledningen till osäkerheten är att vulkanutbrottet blivit starkare igen under måndagskvällen och att ny aska nu sprids över delar av Europa.
Här kan du läsa gårdagens uppdateringar om askmolnet och flygtrafiken.
Prototyp av Iphone avslöjad – hittad på krogen
Nästa generation Iphone har avslöjats i förtid. Detta efter att en uppmärksam gäst funnit en prototyp – på en bar i Los Angeles.
Enligt webbsidan Gizmodo hade 27-årige Gray Powell, anställd vid Apple, fått i uppdrag att testa nästa generation Iphone. Och var är väl bättre att göra det än i vardagen?
Powell bar Iphonen på sig och använde den så som han skulle ha använt vilken annan telefon som helst. Alltså tog han även med sig luren till baren Gourmet Haus Staudt, där han passade på att dricka importerad öl från Europa

Och naturligtvis ville han låta omvärlden veta vilken fantastisk upptäckt han gjort:
”Jag har underskattat hur god tysk öl är.”
Så löd den statusuppdatering på Facebook som han skrev där på krogen. Från den nya Iphonen.
Meddelandet skulle komma att bli det sista han gjorde med luren. När han lämnade baren lämnade han nämligen också prototypen – liggandes på en stol vid baren.
Killen som suttit intill Gray Powell – även han med en öl i handen – var den som plockade upp den glömda telefonen. Han lekte lite med den, men fann inget särskilt. Den fungerade lite halvdant; kameran lade av tre gånger och applikationerna var få.
När han vaknade hade hela mackapären lagt av. Först då insåg han att det var något konstigt med den.
Efter några veckor av villrådighet från ”upptäckarens” sida kom Gizmodo över prototypen – oklart hur.
Men sajten är övertygad om att den är äkta.
Vilka är då nyheterna?
Gizmodo skriver att prototypen är designad att likna den senaste modellen, Iphone 3GS – men att skillnaderna är stora.
Efter att skalet tagits av påträffade man en Applemärkt telefon med en kamera för videochatt, större objektiv och en blixt. En extra mikrofon samt två knappar för volymen i stället för en hör också till nyheterna, liksom ett delvis nytt utseende
Bötfällt Toyota återkallar fler bilar
Den japanska biltillverkaren Toyota har gått med på att betala 16,4 miljoner dollar i böter i USA för att ha dolt fel med gaspedalerna i sina bilar. Och nu återkallar företaget ännu fler bilar i USA och Europa.

De amerikanska myndigheterna förklarade på måndagen att utredningen mot företaget fortsätter.
Transportminister Ray LaHood välkomnade i ett uttalande beskedet att Toyota tar på sig ansvaret för att ha undanhållit den information som företaget enligt amerikansk lag var skyldigt att delge allmänheten. Men han tillade:
”Vi fortsätter att utreda huruvida företaget har levt upp till alla sina informationsåtaganden.”
Enligt amerikanska Trafiksäkerhetsverket (NHTSA) underlät Toyota i minst fyra månader att deklarera att man hade problem med att gaspedaler ”hängde sig”. Enligt amerikansk federal lag måste sådana felaktigheter redovisas inom fem arbetsdagar.
Toyota sade i ett uttalande på måndagen att man avvisar NHTSA:s anklagelser om att företaget skulle ha brutit mot säkerhetsbestämmelserna och beklagade att det dömts att betala böter.
Bötesbeloppet, motsvarande närmare 120 miljoner kronor, är det största som någonsin utkrävts av ett bilföretag i USA. Toyota återkallade i januari över åtta miljoner bilar runt om i världen, varav 2,3 miljoner i USA, på grund av problemen med gaspedalerna.
På måndagskvällen kom beskedet att Toyota beslutat återkalla 6.000 stadsjeepar av modellen Lexus GX 460 i USA. Beskedet var inte direkt oväntat, sedan den amerikanska branschtidningen Consumer Reports i torsdags uttryckligen varnat konsumenterna för bilen. Orsaken var att ett fel på bilens stabilitetskontroll gör att den riskerar att välta vid snabba inbromsningar i kurvor.
Kort därpå kom beskedet att Toyota även återkallar 7.500 Land Cruiser och Lexus i Europa för potentiella stabiliseringsproblem med fordonen.
En talesman för Lexus i USA sade att företaget har hittat ett sätt att lösa problemet.

Kraftig vindsbrand i flerfamiljshus i Sollentuna
Boende från ett 20-tal lägenheter i ett trevåningshus i Sollentuna evakuerades på måndagseftermiddagen på grund av en kraftig brand på vinden.
Larmet kom vid klockan 15.40 och tre timmar senare brann det fortfarande.
– Vi väljer kanske att låta taket brinna ner, för att undvika alltför stora skador på grund av vatten, säger Kaj Broberg, stabsbefäl på Södertörns brandförsvar.
Enligt Kaj Broberg var branden begränsad till vinden och man hade gott hopp om att den inte skulle sprida sig.
Ingen person uppges ha kommit till skada. De evakuerade har inrymts i en skola i närheten och de som inte kan återvända hem till natten får hjälp av kommunen med boende.

Omtalade olyckor föder konspirationsteorier

Hammarskjöld var den 17 september 1961 på väg till Ndola i det dåvarande Nordrhodesia i ett sista desperat försök att få utbrytarregionen Katangas president Moise Tshombe till förhandlingsbordet under Kongokrisen. Hammarskjölds nattliga flygning runt hela Kongo var ett försök att ändra historiens gång.
Även Lech Kaczynski var på väg på en historisk mission för att som polsk president hedra sitt lands officerare som mördades av Stalin i Katyn utanför Smolensk 1940.
Dag Hammarskjölds DC 6:a ”Albertina” från det svenska charterbolaget Transair skulle vid midnatt landa på Ndolas lilla flygplats där Tshombe väntade. Planet passerade över flygplatsen och skulle bara göra en sväng ut för att sedan landa.
Men Transairplanet kom aldrig fram. I den svarta natten slog planet i träden och kraschade mot marken några kilometer från banan. Tre mycket erfarna svenska piloter flög ner i marken på väg mot en normal landning.
Fenomenet har kallats ”CFIT” på pilotspråk – kontrollerad flygning ner i marken på grund av en villa mellan ljus och mörker eller att besättningen har distraherats och missat att övervaka höjden.
På den tiden fanns inget instrumentlandningssystem ILS eller cockpitvarning till piloten om att man kommit för nära marken. Bara en enkel flygfyr som inte gav mycket vägledning.
På den ryska flygbasen i Smolensk fanns, enligt ryska medier, inte heller någon ILS. I den täta dimman, fullt i klass med den svarta afrikanska natten, hade de polska flygvapenpiloterna bara banljusen och kanske en ensam flygfyr att lita på. Det är oklart om cockpitvarningssystemet för markvarning ombord fungerade.
De ska dock ha blivit informerade av flygledningen om att de ”låg under glidbanan” – alltså var nere på för låg höjd på väg mot banan. Planet slog i träden och kraschade någon kilometer från banan.
Den tekniska undersökningen av Hammarskjölds DC 6:a visade att samtliga tre höjdmätare fungerade som de skulle. Den ryska undersökningskommissionen har preliminärt rapporterat att man inte hittat några tekniska fel på den polske presidentens TU-154, som är ett ovanligt robust plan som ryska modeller plägar vara.
– Detta måste vara ett av de klaraste fallen av CFIT-haveri, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker som tidigare arbetat på Luftfartsverket, till DN.
Det hade funnits en möjlighet att bringa klarhet i vad som hände med Hammarskjölds plan. Hans livvakt Harry Julien överlevde själva kraschen, men dog några dagar senare efter att ha legat i den heta solen i timmar medan efterspaningarna pågick. Hans berättelse om olyckan var osammanhängande, men han försökte förklara att Hammarskjöld i ett läge strax före kraschen hade ropat ”go back” – ungefär ”återvänd” vilket har tolkats som att generalsekreteraren ville avbryta landningen av något skäl.
Det kan på samma sätt finnas en möjlighet att få reda på vad som hände minuterna före landning i Smolensk för en vecka sedan. Numera finns ett system i alla trafikplan där samtalen och radiokommunikationen i cockpit spelas in av en av planets orangea lådor. Det fanns inte på Hammarskjölds tid, men kommer sannolikt att ge en lösning på varför de polska piloterna i tät dimma utan tekniska hjälpmedel fortsatte ned mot banan.
Kraschen i Ndola har debatterats i snart 50 år. Många rimliga frågor har ställts om nedskjutning och sabotage, men också lösa teorier om att Hammarskjöld velat begå självmord.
Konspirationsteorierna om den ryske premiärministern Putins inblandning i kraschen i Smolensk har redan dykt upp. Historien upprepar sig.
Dyr vinter för SL
Vinterns trafikkaos blev dyrbar för SL. Under årets tre första månader har SL betalat ut drygt tio miljoner kronor i resegaranti.

Detta är mer än vad som betalades under hela förra året.
Då kostade resegarantin bolaget åtta miljoner kronor uppger Radio Stockholm.
SL räknar dessutom med en kostnad på 50 miljoner kronor för de kompensationer och rabatter som getts till resenärer med SL-kort som drabbats hårt i vinter av inställda eller kraftigt försenade tåg och bussar.
onsdag den 21 april 2010



Svenska luftrummet öppnar under dagen
Tyskland öppnar sitt luftrum klockan 11 i dag, enligt TT. Därmed är alla Europas viktigaste flygplatser igång igen.
I Sverige förväntas trafiken öppna i eftermiddag.

Vid 09.30 kom luftfartsverket med en ny prognos. Flygstoppet på Arlanda och Bromma gäller i dag fram till klockan 16. I Göteborg upp till Skavsta flygplats fram till klockan 14.
Undantaget är luftrummet över Borlänge och Karlstad där prognosen är att det fortsätter att vara stängt under dagen.
- Vi har ett band som tråkigt nog ligger från Arlanda Stockholm rakt över till Göteborg, säger Carl Selling vid luftfartsverket, LFV.
Under onsdagen är det öppet över Småland och Skåne och norr om Söderhamn,
- Det kommer att öppnas upp luftrum över Sverige under dagen. Det vi ser i förlängningen under kvällen och natten mot torsdag är att hela det svenska luftrummet ska kunna öppna upp för trafik på alla höjder, säger Carl Selling.
- Detta är för att molnet verkar dela upp sig i två delar. Det ena drar bort över Storbritannien, det andra drar över Baltikum åt öst.
Vid tiotiden på onsdagen kommer luftfartsverket med en ny prognos.
Under dagen väntas större delen av Sveriges luftrum öppnas, enligt LFV:s senaste prognos.
Omkring tre fjärdedelar av flygningarna förväntas äga rum i Europa i dag, jämfört med bara hälften i går, enligt samordningsmyndigheten Eurocontrol.
21 000 flyg av normalt 28 000 väntas kunna gå under dagen.
Vid slutet av dagen beräknas totalt över 100 000 flygningar ha ställts in sedan i torsdags.
Nästan hela Europas luftrum är nu öppet, förutom begränsningar i vissa områden, som delar av Sverige samt över Helsingfors i Finland.
SAS frustrerade
SAS har nära 3 000 strandsatta passagerare i Asien och USA. Bolaget tror att samtliga ska kunna vara hemma igen inom två dygn, vilket betyder att inga passagerare kommer att drabbas av den maxgräns för ersättning för hotell och andra kostnader på två dygn som SAS har infört och som gäller flyg utanför EU.
- Den har vi satt med utgångspunkten att vi kan ta hem alla de närmaste dygnen. Vi kommer inte att behöva utnyttja den gränsen, säger informationschefen Bertil Ternert.
- Vi är synnerligen frustrerade över att resebyråerna går ut och beklagar att vi inte tar hand om våra passagerare. Alla våra passagerare har fått hotellrum och vad som kunnat ordnats lokalt. Andra flygbolag, som till exempel Finnair, hänvisar till force majeure och betalar inget alls, tillägger han.
Av de strandsatta resenärerna finns 700 i Bangkok, 700 i Peking, 800 i Tokyo och 500 i USA.
Apollos resenärer på väg hem
1 200 av resebyrån Apollos resenärer är på väg hem med olika transportmedel. Hälften ska komma till Sverige på onsdagen och hälften på torsdagen.
- Om det inte händer något annat så innebär det att alla våra resenärer är hemma på torsdagen, säger Apollos Sverigechef Pär Kjellin.
Senast Apollo hade flyg som lämnade Sverige var den 15 april, men under torsdagen väntas flygen gå i stort sett som vanligt igen.
- Det kan dock bli vissa förseningar de första dygnen, men flygen ska avgå, säger Pär Kjellin.
SJ ökar antalet platser
SJ sätter in fler tåg på sträckan Malmö–Stockholm till hjälp för strandsatta flygresenärer.
Enligt TT ökas antalet platser med 30 procent.
- Det är mycket folk på kontinenten som vill komma hem med tåg i ställer för med flyg. Vi gör nu allt vi kan för att optimera våra system, säger Dag Rosander, presschef på SJ till TT.
Priserna kommer vara desamma som på ordinarie tågen


Mordhäktad 35-åring misstänks för nytt mord
En 35-årig man som häktats för mordet på en fyra år yngre man i Rotebro norr om Stockholm i februari misstänks för ytterligare ett mord och ett mordförsök.

Kammaråklagare Ewa Tvengström har begärt 35-åringen häktad för de nya brotten och en häktningsförhandling mot honom kommer att hållas vid Attunda tingsrätt på onsdagen.
De nya brotten gäller en 38-årig man som sköts till döds på Idholmsvägen i Skärholmen i sydvästra Stockholm den 4 mars 2008 och mordförsöket på en man i 50-årsåldern i Zinkgruvan utanför Askersund den 4 december 2008.
- Mordet i Skärholmen påminner mycket om händelsen i Rotebro. I båda fallen blev offret kontaktad per telefon och uppmanad att lämna bostaden, säger Ulf Göranzon, informatör vid länskriminalen i Stockholm, till TT.
Förtegen
Av utredningsskäl vill han inte berätta något mer om utredningen och de nya brottsmisstankarna.
Mordet i Skärholmen var en ren avrättning och beskrevs då av polisen som mycket likt ett annat mord, nämligen mordet på en 42-årig man i Rinkeby i februari 2008.
Vid mordet i Skärholmen lockades 38-åringen ut ur sin lägenhet och ned på en parkeringsplats. Där sköts mannen till döds med flera skott.
Liknande tillvägagångssätt
Tillvägagångssättet är identiskt med mordet i Rotebro. Även där lockades offret ut på gatan. När han kom dit sköts han ihjäl med ett grovkalibrigt vapen.
Attentatet i Zinkgruvan utfördes något annorlunda. Offret lastade föremål ur sin bil när en okänd man dök upp framför honom och avlossade flera skott. Han träffades i ena benet och magen men överlevde.
Olle, 87, mördad - med ett örngott
Olle Lind, 87, hittades död i sin lägenhet i Malmö i september förra året.
I lägenheten syntes tydliga spår på han blivit mördad - och rånad.
Nu åtalas två män för inblandning i rånmordet.

På torsdagen lämnade vice chefsåklagare Mats Ericsson in åtalet mot de två män, en 39-åring och en 36-åring, som misstänks för mordet på Olle Lind, 87, i Malmö. Männen åtalas misstänkta för mord alternativt grovt vållande till annans död samt grovt rån.
Enligt åtalet ska de båda männen ha trängt sig in i Olle Linds lägenhet på Östra Farmvägen den 19 september förra året, övermannat honom och tvingat ner honom på golvet. Därefter ska de ha tejpat för hans mun, trätt ett örngott över hans huvud och sedan virat tejp runt örngottet.
Kvävdes till döds
Männen ska även ha bundit hans fötter och händer innan de började leta igenom hans lägenhet i jakt på pengar. De ska ha hittat 20 000 kronor som de stal.
Innan de lämnade lägenheten skar de av tejpen från Olle Linds ena fot och lämnade honom sedan liggande på golvet där han kvävdes till döds, en till två timmar efter att han bakbundits på golvet.
"Synnerlig råhet"
Männen ska enligt åtalet ha använt ett livsfarligt våld och visat ¨ genom att hänsynslöst utnyttja Olle Linds skyddslösa ställning”. Åklagaren hävdar att männen uppsåtligen, eller i alla fall genom grov oaktsamhet, orsakade hans död





Ett år gammal flicka föll tre våningar
En 1,5 år gammal flicka har fallit från på tredje våningen i ett hus utanför Kil.
När polis och ambulans kom fram gick hon omkring på gräsmattan.
- Hon hade änglavakt, säger Tommy Sjöberg.
Polisen larmades till fastigheten utanför värmländska Kil klockan 07.58 på onsdagen. Flickan hade av en hittills okänd anledning fallit från tredje våningen och landat på marken nedanför.
Hade änglavakt
Av allt att döma klarade sig flickan dock utan några allvarligare skador.
- När vi kom fram gick hon omkring på gräsmattan så det känns skönt. Hon måste verkligen ha haft änglavakt, säger Tommy Sjöberg, informatör vid Värmlandspolisen.
Flickan fördes till Centralsjukhuset i Karlstad.
- Har man trillat från tredje våningen så måste man undersökas. Hon kan ju ha fått inre skador som inte syns, säger Tommy Sjöberg.
Vid lunchtid meddelade sjukhuset att flickan fått lindriga skador. Hon uppges ha värk i nacken och har förts till intensivvårdsavdelningen för observation.
Polisen rubricerar det inträffade som en olyckshändesle och komme inte att göra någon utredning.
Martin Timell anmäls för fusk efter avsnitt av "Fuskbyggarna"
Programmet "Fuskbyggarna" i TV4 anklagas nu själva för fusk efter förra veckans program.
Detta i en anmälan till granskningsnämnden för radio och tv.
- Vi kommer stolt att tala om att vi gjort rätt och stå upp för programmet, säger Martin Timell.
I förra veckans avsnitt av "Fuskbyggarna" på TV4 berättar Lennart Ekdahl och Martin Timell om Bimba och Stanley som byggt ett hus på sin drömtomt.
120 bevismaterial
När huset är klart klarar det dock knappt en besiktning och får snabbt vattenskador.
I reportaget anklagas hantverkaren Kenneth Möllefors bland annat för att bygga utan konstruktionsritningar med farliga fel som följd. Man berättar också om att han dömts för bland annat bokföringsbrott.
Nu har han anmält programmet till granskningsnämnden för radio och tv.
- Anmälan är gjord och jag har 120 sidor bevismaterial som ska in. De har sänt ett program med över 70 lögner som jag kan motbevisa, säger Kenneth Möllefors.
Tänker inte backa
Samtidigt pågår arbetet med en stämningsansökan.
- Det är tre advokater in-blandade. Jag kommer inte att backa en centimeter. Det är för djävligt att reportrar kan gå ut som Lennart Ekdahl och Martin Timell gjort och sko sig själva, säger Kenneth Möllefors.
Väntar på material
Anmälan inkom i fredags, två dagar efter att programmet sänts.
- Vi har beställt programmet och väntar också på mer material från anmälaren. Sedan bedömer handläggaren om det ska gå till nämnden. Det kommer nog inte upp förrän i höst om skulle gå dit dock, säger registratorn Sylvia Karlsson på granskningsnämnden för radio och tv.
"Inget felaktigt"
Martin Timell är säker på sin sak.
- Jag tror vare sig redaktionen, Ekdahl eller de drabbade håller med om att något skulle vara felaktigt. Vi kommer stolt att tala om att vi har gjort rätt och stå upp för programmet. Jag är stolt över det vi gjort, säger han.



W m
Svenska luftrummet öppnar under dagen
Vid halv tre på eftermiddagen öppnade samtliga stora flygplatser i Sverige sina luftrum.

Vid 14.30 på onsdagen meddelade luftfartsverket, LFV, att Landvetter, Skavsta, Arlanda och Bromma åter har öppnat sina luftrum.
- Allt luftrum i Sverige är öppnet förutom i Dalsland, Värmland, Dalarna, Gästrikland och Hälsingsland, säger Björn Stenberg vid LFV:s presstjänst till Expressen.se.
Tyskland öppnade sitt luftrum klockan 11 i dag. Därmed är alla Europas viktigaste flygplatser igång igen.
Ryanair meddelade på onsdagseftermiddagen att alla flyg i norra Europa, förutom de mellan Storbritannien och Irland, kommer att börja gå enligt ordinarie tidtabell från och med i morgon, torsdag.
Flygbolaget Skyways meddelar att de återupptar trafiken på de flesta av sina flyglinjer under onsdagseftermiddagen. Det gäller flygtrafiken mellan Stockholm och Halmstad, Kristianstad, Växjö, Jönköping, Visby, Karlstad, Skellefteå och Storuman samt linjen mellan Sundsvall och Göteborg.
Skyways hänvisar i övrigt till sin hemsida för mer information.
Flygläget i Europa
Omkring tre fjärdedelar av flygningarna förväntas äga rum i Europa i dag, jämfört med bara hälften i går, enligt samordningsmyndigheten Eurocontrol.
21 000 flyg av normalt 28 000 väntas kunna gå under dagen.
Vid slutet av dagen beräknas totalt över 100 000 flygningar ha ställts in sedan i torsdags.
Nästan hela Europas luftrum är nu öppet, förutom begränsningar i vissa områden, som delar av Sverige samt över Helsingfors i Finland.
SAS frustrerade
SAS har nära 3 000 strandsatta passagerare i Asien och USA. Bolaget tror att samtliga ska kunna vara hemma igen inom två dygn, vilket betyder att inga passagerare kommer att drabbas av den maxgräns för ersättning för hotell och andra kostnader på två dygn som SAS har infört och som gäller flyg utanför EU.
- Den har vi satt med utgångspunkten att vi kan ta hem alla de närmaste dygnen. Vi kommer inte att behöva utnyttja den gränsen, säger informationschefen Bertil Ternert.
- Vi är synnerligen frustrerade över att resebyråerna går ut och beklagar att vi inte tar hand om våra passagerare. Alla våra passagerare har fått hotellrum och vad som kunnat ordnats lokalt. Andra flygbolag, som till exempel Finnair, hänvisar till force majeure och betalar inget alls, tillägger han.
Av de strandsatta resenärerna finns 700 i Bangkok, 700 i Peking, 800 i Tokyo och 500 i USA.
Apollos resenärer på väg hem
1 200 av resebyrån Apollos resenärer är på väg hem med olika transportmedel. Hälften ska komma till Sverige på onsdagen och hälften på torsdagen.
- Om det inte händer något annat så innebär det att alla våra resenärer är hemma på torsdagen, säger Apollos Sverigechef Pär Kjellin.
Senast Apollo hade flyg som lämnade Sverige var den 15 april, men under torsdagen väntas flygen gå i stort sett som vanligt igen.
- Det kan dock bli vissa förseningar de första dygnen, men flygen ska avgå, säger Pär Kjellin.
SJ ökar antalet platser
SJ sätter in fler tåg på sträckan Malmö–Stockholm till hjälp för strandsatta flygresenärer.
Enligt TT ökas antalet platser med 30 procent.
- Det är mycket folk på kontinenten som vill komma hem med tåg i ställer för med flyg. Vi gör nu allt vi kan för att optimera våra system, säger Dag Rosander, presschef på SJ till TT.
Priserna kommer vara desamma som på ordinarie tågen.





22 April 2010  | 22 20 ALLA NYHETER | 0 kommentar
Namn:
E-post:
Webbplats:
Kom ihåg mig?
Din kommentar:
vilken färg har solen: (för att lura spam robotar)




hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Xenia Hej om mig. Och det här är min hemsidan                                             Skaffa en gratis hemsida