Ungdomsteater!
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Mars (2024)
>>


Hur ska teater vara?

Under tiden jag har studerat teater pÄ gymnasiet sÄ har jag haft en kurs som heter "Teater Teori", i den kursen behandlar man hur teater har sett ut förr i tiden och hur den morderna teatern ser ut i vÀrlden.

Vi har precis avslutat lÀsandet om dom största influenserna pÄ den morderna teatern, det vill sÀga Bertolt Brecht, Antonin Artuad, Charlie Chaplin osv. Jag har dÄ sjÀlv börja fundera pÄ vilken teaterform jag vill hÄlla pÄ med och vad det finns för olika sorters teater.

Dom teaterformerna som jag tycker Àr intressanta och man bör ha med i en teaterförestÀllning Àr: Dans, SÄng, Fysisk teater, Musik, Skuggspel, Dockteater, Kraftiga Ljus/Ljud moment & mycket röst!

För dom lite mer teaterinsatta sÄ lÄter detta som en typ av "den totalitÀra" teatern som Antonin Artaud föresprÄkade, men i mina ögon behöver det inte vara nÄgot surrealistikt. I min mening sÄ blir bara sjÀlva förestÀllningen mer kraftfull och förestÀllningen blir mer gripande om det inte bara Àr ett början, en mitten och ett slut. Jag börjar gÀrna i slutet & avslutar i början.

NÀr jag stÄr pÄ scenen vill jag underhÄlla en publik & om jag ska vara med i en 2 timmar lÄng teaterförestÀllning, dÄ vill inte jag att publiken ska sitta och skruva sig i stolarna, utan jag vill att dom ska bli berörda hela tiden. DÀrför, nÀr jag regisserar och jag mÀrker att skÄdespelarna har pratat för lÀnge och konversationen börjar bli trÄkig att titta pÄ sÄ uppmanar jag gÀrna skÄdespelarna till att börja sjunga sina följande repliker sÄ att publiken vaknar till och undrar vad det Àr som hÀnder. Dom som föresprÄkar naturalistisk teater reagerar dÄ direkt "Vad i helvete?" eller "vad har det dÀr för syfte? Vad Àr skÄdespelarens drivkraft till det dÀr?" dÄ kan jag tycka att det viktiga Àr inte att skÄdespelaren ska veta varför den gör allt, utan det viktiga Àr att underhÄlla publiken och att dom ska förstÄ.


Detta tycker jag förövrigt att Moment:teater i GubbÀngen lyckades vÀldigt bra med i sin uppsÀttning av "nya spöksonaten", nÀr nÄgot blev trÄkigt eller lÄngrandigt sÄ kunde hela dialogen plötsligt förvandlas till ett svÀrdsslagsmÄl eller en duell. Detta tyckte jag var genialiskt, det blev inte för töntigt, man hÀngde med i handlingen & det var oerhört roligt!


Vad Àr dÄ meningen med teater?

I min mening Àr det att man ska beröra en publik, jag skiter fullstÀndigt i hur, men en publik ska inte vara samma publik som nÀr dom kom in i salongen, dom ska vara mer ödmjuka, dom ska ha ett speciellt kÀnslolÀge nÀr dom kommer ut sÄ att dom kommer ihÄg vad dom har sett och inte glömmer teaterförestÀllningen dom sÀtt veckan efter. Detta Àr A & O i min vÀrld. Jag tror att man kan beröra en publik ENDAST med nÄgot dom kan relatera till, för ifall skÄdespelarna stÄr och pratar om hur man dödar en orm i Australien pÄ bÀsta sÀttet, dÄ kommer en publik att bli trötta och inte hÀnga med i resten av förestÀllningen, man mÄste underhÄlla hela tiden och skÄdespelarn mÄste spela för livet!

I min vÀrld sÄ gÄr detta till genom att man har överlappande moment, för att förklara detta tydligare:

FörestÀllningen börjar, ett kraftigt ljus börjar blinka mot publiken samtidigt som lÄten "Crazy" gÄr pÄ i bakgrunden, en skÄdespelare vid namn Adam gÄr fram pÄ scenen och börjar att röka en cigarett samtidigt som han stönar "aj" om och om igen, samtidigt som en dvÀrg ligger lÄngt till höger pÄ scenen och försöker att kÀmpa sig ur ett osynligt fiskenÀt.


DÄR har du fĂ„ngat din publik, dom undrar förmodligen "vad Ă€r det hĂ€r? Det hĂ€r Ă€r jĂ€tte konstigt." plus att dom förmodligen Ă€r sura eftersom man har anvĂ€nt en blinkande spotlight mot dom. Man brukar sĂ€ga att man har fem sekunder pĂ„ sig att fĂ„nga en publik, om jag skulle sitta pĂ„ scenen i 3 minuter och vĂ€nta pĂ„ att min motspelare skulle komma in pĂ„ scenen för att slĂ„ till mig och vĂ€lta mitt rum, visst, publiken skulle sĂ€kert kĂ€nna att detta var obehagligt, men dom skulle inte börja undra pĂ„ samma sĂ€tt "vad Ă€r det hĂ€r?" dom skulle mest tycka att det var lĂ„ngtrĂ„kigt och börjar lĂ€ngta hem lite smĂ„tt.


Om ni inte bara vill höra mig analysera kring hur jag ser pÄ teater, utan faktiskt vill se mig göra en förestÀllning i praktiken dÄ kommer jag frÄn och med den 10:de Juni till den 10:de Juli att sÀtta upp en förestÀllning pÄ smÄ teatrar runt om i Stockholm. SÄ om ni tycker att det jag sÀger Àr intressant, kom och kolla! Det kommer kosta en tjuga, men det kommer vara vÀrt det!


Mvh
Er William !
30 December 2012  | Teater/kultur | 0 kommentar
Namn:
E-post:
Webbplats:
Kom ihćg mig?
Din kommentar:
vilken färg har solen: (för att lura spam robotar)




hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & William Olsson                                             Skaffa en gratis hemsida