Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<
April (2024)
>>


Kristen Rock!

Detta kommer att handla om Kristen rock....och om Jesus.

”Åhnej”, tänker ni säkert. ”Vad är detta för löjligt?” Känn er nu inte provocerade av detta, för jag vet att prat om religioner kan göra det, utan bara ta in det jag skriver ur min synpunkt. Jag försöker inte omvända någon, jag vill bara dela med mig av min världsbild och av det jag tycker om.

Jag gillar Kristen rockmusik och gospel. Även fast jag inte är kristen.

Min tro och det som hör till är väldigt viktig för mig. Jag har sagt det förr, och jag säger det igen...jag är inte kristen, jag tillhör ingen religion. Min tro är fri och jag kallar mig själv för troende bara.

Fast jag tror på Gud, och även på Jesus, bara inte exakt enligt bibeln. Jag tror att Jesus har levt, men inte precis så som i bibeln.

Detta är vad jag tror. Jag tror att Jesus var helt vanlig man, som var väldigt andlig, och hade kontakt med Gud, så som vi alla kan ha. Jag tror inte att han var "Guds son" i den bemärkelsen så som i historien om Josef och Maria, att Maria skulle ha blivit "befruktad" av Gud med Guds son, det är löjligt. Att kunna föda ett barn utan att ha haft sex är naturligtvis också helt och fullkomligt löjligt. Men Gud hade en hand med i spelet iallafall. Jesus blev extra mottaglig för Gud, som han var i hela sitt liv, och bara ville sprida Guds ord, det vill säga kärlek. Eftersom många i människosläktet är dumma, trångsynta och elaka, (särskilt dom med makt) klarade dom inte av då att Jesus "hade sån kontakt med Gud", och att han var så from, ödmjuk, omtänksam och kärleksfull som han var. Många kan inte hantera sånt, utan tror att människor är såna bara för att få makt. Jesus var icke sån, han var inte ute efter makt. Han var inte ett hot mot någon. Han var däremot en tillgång till alla. Han var bara sig själv och spred kärlek och Guds ord. Det fick tillräckligt många makthavare att gå i taket, Jesus kunde ju bli ett hot mot dom, trodde dom. Så dom kom på ett sätt, ett mycket grymt sätt, att eliminera honom. Nämligen korsfästelsen.

Att Jesus dog på korset, torterad till döds, det tror jag på. Han blev offer för maktgalna, trångsynta människor, som även idag, fast i andra former, finns mitt ibland oss och begår fruktansvärda gärningar mot andra. Och när Jesus dog, då kom han hem. Och han visste att han skulle komma hem, till Gud. Det hade han vetat i hela sitt liv. Därför var han inte rädd när han levde, inte ens när han hängde på korset. För han visste att döden inte egentligen fanns, att det inte var ett slut, utan en början. Att man bara "bytte en värld mot en annan". Han kom så hem. Till allas vårt riktiga hem. Andevärlden. Där han togs emot av Gud, som antagligen sade till honom: "Du försökte iallafall. Du försökte".

Att sen Jesus kunde alla "trollkonster" han gjorde, förvandlade vatten till vin, gick på vattnet, väckte döda till liv.....det tror jag inte på. Att Jesus hade förmågan att hela, det tror jag. Man behöver inte ta allting så bokstavligt, han helade nog människor psykiskt, känslomässigt och själsligt. Han helade med goda ord, goda gärningar, omtänksamhet och kärlek. Man kan göra mycket gott bara med det.

Att Jesus kommer "återuppstå", det tror jag inte heller. Men det har varit andra som han här, och kommer fortsätta att komma till oss. Läxan vi måste ha lärt oss sen Jesus levde och dog, är att inte döma dom som precis som Jesus vill förmedla goda budskap, utan lyssna på dom och förstå att dom bara vill oss väl. Att dom vill alla väl. Men det skulle inte förvåna mig, att om en ny "Jesus" kom, då skulle människor gå loss på honom/henne precis som förr i tiden....fast dom skulle kasta glåpord efter honom/henne istället för stenar, och istället för att korsfästa skulle dom förfölja, misshandla och trakassera. Sådan är människan. Kan det inte få vara så nån gång att människan lär sig av läxan?

För vad hände efter att Jesus blev torterad till döds....? Människan tog död på honom, och började sen dyrka honom. Bara det säger vilket förbannat dåligt omdöme vi människor har. Människan dyrkar honom först efter att vi dödat honom. Det säger en del om människan. En hel religion skapades ändå baserat på honom, och skapade miljoner följare världen över, om honom, för honom, till hans ära och minne. Men människan har tyvärr fortfarande inte lärt sig läxan. Undrar om hon någonsin kommer göra det. Några av Jesus sista förmodade ord var: Förlåt dem Herre, för de veta icke vad de göra". Jesus bad Gud förlåta sina egna mördare. Det säger allt tycker jag. Det säger allt.

(Kolla på filmen "The Passion of the Christ" av Mel Gibson, som handlar om Jesus förmodade sista dagar i livet och hans död. En fruktansvärd hemsk film, men dock lärorik.)

Jag tror att Jesus, precis som Gud, finns i andevärlden och stöttar oss, skyddar oss, guidar oss, tröstar oss, och älskar oss. Vi måste bara lära oss att lyssna. Människan lyssnar ofta på fel sätt. Man ska inte lyssna med sina öron, utan med sin själ. Då känner man Jesus, då hör man Gud. Det är det jag tror. Det är det jag vet intiutivt.

Och jag tror verkligen på detta. Det går att tro på detta sättet, jag lovar. Det finns inget som säger att man måste tillhöra en viss religion för att kunna tro på Gud, eller på Jesus. (Förutom att religionerna säger det...och bara det är helt fel i sig). Man behöver bara tänka utanför ramarna. Think outside the box. Min tro är fri från alla måsten och krav från religionerna. Min tro är inte bunden till någon religion. Jag har sagt detta femtielva gånger nu....men jag behöver antagligen vara övertydlig med detta.

Då har vi fastställt det...jag tror alltså på Gud, och på Jesus, men inte enligt den kristna religionen, eller nån annan religion. Just sayin´.

Iallafall, jag älskar kristen rock och gospel, för jag gillar själva musiken, och texterna. It´s close to home. Och den här typen av musik har bara tre syften; att känna hopp och kärlek, att ge hopp och kärlek och att sprida hopp och kärlek. Det kan inte vara fel på något sätt. Bara om man är trångsynt och inte kan se "the big picture". Vi människor behöver hopp och kärlek, det behöver denna planeten. Allt som lever. Bara sprid hopp...och kärlek.  heart

Jag lägger in några av mina favoritlåtar av Kristen rockmusik här, dom jag älskar mest. Dom kommer alla från en samling som heter Songs 4 Worship. Lyssna gärna, även om ni tycker att ”sånt är löjligt”...för det vet jag att dom flesta av er tycker. Koppla bort själva religionen när ni lyssnar....lyssna på själva budskapen bakom orden istället, och glöm religionen. Ge det en chans iallafall. Det är riktigt bra musik. smiley

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


       
12 Augusti 2014  | Lite allt möjligt | 0 kommentar
Namn:
E-post:
Webbplats:
Kom ihåg mig?
Din kommentar:
vilken färg har solen: (för att lura spam robotar)




hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Angelica Börgesson                                             Skaffa en gratis hemsida