Im not a god, I was misquoted.
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Mars (2024)
>>


En bättre morgondag i asfaltsjungeln

Jag tänkte för att jag verkligen ska hålla igång min blogg igen så ska jag ha några fasta inslag jag slänger ut ibland. Exempel kan vara tips på filmer med tre-fyra olika inslag, ”Veckans gamla pärla”, ”Veckans icke-engelspråkiga klassiker” , ”Veckans mindre kända” och/eller ”Veckans filmpersonlighet” där jag tar upp någon person antingen framför eller bakom kameran. I denna blir den dock kombinerad med det icke-engelspråkiga tipset.
Ett annat exempel är tio-i-topp-listor som jag älskar att göra då jag är en riktigt list-nörd. Ni får även komma med förslag vad jag ska skriva om eller olika tio-i-topp-listor ni vill se. Det finns ju en flik med Topplistor här ovan där ni kan se alla listor jag gjort hittils.

Idag blir det lite tips.

”Veckans gamla pärla”
The Asphalt Jungle
Detta är en film från 1950, regisserad av fantastiske John Huston.
En man som suttit i fängelse i sju år kommer ut med en plan att stjäla juveler värda många miljoner. Han samlar ihop ett gäng kriminella på inrådan av en vän. Rånet består av en 11 minuter lång scen helt utan musik. Men efter några misstag är polisen dem på spåren och vem kan man lita på då. De känner inte varandra och misstankarna är många. Ska man se till sig själv eller samarbeta. Den är svart-vit, men snälla bli inte skrämda för det. Om man undviker svart-vit film kommer man alltid missa så många suveräna filmer.

Film noir betyder svart film och termen myntades av franska filmkritiker . Det är mörkt för det oftast utspelas i en dyster värld där korruption, mord och falskpel är vanligt. Även kameraarbetet är mindre precist då det ofta kan vara lite annorlunda vinklar och ofta djupa skuggor. Humphrey Bogart och Peter Lorre är ofta återkommande skådisar i genren. Jag har skrivit mer om film noir tidigare i bloggen om ni vill läsa mer. När jag tänker efter så är det nog inom kort dags för en top-tio för dessa fantastiska filmer från främst 1940- och 1950-tal.
Jag tycker att The Asphalt Jungle absolut är en av de bästa filmern inom film noir med fantastiska skådisar och klassiska scener. Sterlinh Hayden är en favorit och Marilyn Monroe spelare en liten men viktig roll.

”Veckans icke-engelsprågkiga”
A Better Tomorrow
Regissören John Woo (bilden) började sin karriär i Hong Kong med att på sätt och vis där skapa en ny genre. Tidigare handlade Hong Kongs populäraste filmer om martial art-hjältar som följt i Bruce Lees fotspår som ”de tre drakarna” Jackie Chan, Sammo Hung och Yuen Biao och även Jet Li och Michelle Yeoh för att nämna några. Här var ju även vajeranvändandet vanligt i främst slagsmål.

Den genre som Woo istället valde var gangsterfilmen där närkampsstriderna byttes ut mot stenhårda och snabbklippta skjutvapenstrider. Ansiktet för denna genre blev en av mina absoluta favoritskådisar Chow Yun-Fat. I västvärlden är han mer känd för Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Handlingen i A Better Tomorrow är inte revolutionerande då det handlar om två personer i maffian Ho och Mark (Yun-Fat). Hos yngre bror Kit ska dock bli polis och därför vill Ho göra ett sista jobb innan han lämnar brottets bana (har du hört den förut). Komplikationer uppstår givetvis och och det är en mycket spännande film med fantasiska actionsekvenser och kanske framförallt karaktärer man bryr sig om.
En scen som har blivit väldigt omtalad är en fantastiskt vapenstrid i hamnmiljö. Jag tycker inte det finns många som kan hantera en sådan på sätt och vis rörig scen utan att det blir otydligt vad som händer. Den enda jag kommer på just nu är Michael Mann med filmer som Heat och Collateral.

Woo följde upp denna film med andra fantastiska titlar som A Better Tomorrow 2, Hard Boiled, The Killer och Once a Thief. Alla med Yun-Fat i huvudrollen.
Efter detta har han även gjort film i Hollywood. Men där jag tycker endast en film når upp till de tidigare nämnda HK-filmerna, och det är Face/Off med Nicolas Cage och John Travolta. Annars är det ganska mediokra filmer och jag tycker att Hard Target och Mission Impossible 2 är rent dåliga
I Hong Kong är han så stor att han gör det han vill göra och där lyckas han alltid hitta en mänsklig historia bland allt skjutande, medan Hollywood-producenterna bara vill ha hans actionspråk.

En annan regissör värd att nämna här också är Ringo Lam som med sin City on Fire hjälpte Woo att ge denna genre en extra skjuts. City on Fire är Tarantinos huvudsakliga inspiration för Reservoir Dogs. Måste även nämna Lams Full Contact. Och givetvis spelar Yun-Fat några av de största rollerna i båda Lams filmer.

Ja det får väl bli det för denna gång.

Ha det bra och kommetera gärna här nedan, antingen era favoriter i frågan, önskemål om sånt jag ska skriva om eller helt vanliga kommentarer.
12 April 2015  | Film | 0 kommentar
Namn:
E-post:
Webbplats:
Kom ihåg mig?
Din kommentar:
vilken färg har solen: (för att lura spam robotar)




hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Peter Edvardsson                                             Skaffa en gratis hemsida