Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<
September (2019)
>>


lite historik om stockholm arlanda airport


HISTORIK ARLANDA AIRPORT




Riksdagen beslutar 1946 att anlägga en storflygplats vid Halmsjön. Flygtrafiken gick då från Bromma.

Flygplatsen börjar byggas 1952. Ekonomin är ansträngd så man bygger en enkel betongbana - Halmsjöbanan.

Den 26 november 1954 går invigningsflygningen Bromma - Halmsjön av stapeln. Premiärpiloten Georg Lindow säger till media: "Inte på något ställe i världen har jag sett en nybyggd bana så urbota dumt konstruerad som Halmsjöbanan".
Betongbanan kom att kallas "puckelbanan" p g a sin korkskruvsliknande form och användes mycket sällan. Några år senare byggs Halmsjöbanan om och blir grunden till det som idag är bana 2:s taxibana.

Den nya flygplatsen ska döpas. En namntävling utlyses 1958 i tidningen "Året Runt" men juryn gillar inget av namnen utan föreslår själv Arlanda då flygplatsen ligger i Husby-Ärlinghundra socken som i folkmun kallades Arland. Namnet "Stockholm-Arlanda Flygplats" klubbas av Riksdagen.

Huvudbanan, bana 1, invigs 1959. Flygplatsen börjar användas för reguljär trafik. Den 26 juni 1960 lyfter SAS` DC-8 på den första reguljära flygningen till New York. Nuvarande Fältgaraget fungerar som terminal. Den första hangaren, "DC8-hangaren", byggs.

Den 1 april 1962 förklaras "Stockholm-Arlanda Flygplats" officiellt öppnad av Kung Gustav VI Adolf. Utrikestrafiken flyttar från Bromma till Arlanda.

Utrikesterminalen "Arlanda International" (nuvarande Terminal 5) invigs 1976 av Kung Carl XVI Gustav. All utrikestrafik, reguljär och charter, flyttar hit.

Inrikes 1 (nuvarande Terminal 4) invigs 1983 av Kung Carl XVI Gustav och Drottning Silvia. Den 1 januari 1984 flyttar SAS inrikes och Linjeflyg (från Bromma) hit.
Det visar sig att terminalen är 25% för liten från dag ett. Inrikestrafiken har nämligen vuxit långt mer än prognoserna förutspått.

Inrikes 2 (nuvarande Terminal 2) invigs 1990 av Prins Bertil. Hit flyttar SAS inrikes. Men med en kraftig lågkonjunktur sjunker passagerarsiffrorna och SAS flyttar ut igen 1992. Terminalen byggs om till en kombinerad in- och utrikesterminal. Nu döps terminalerna om och får nummer (2,3,4,5) istället för namn.

Konjunkturen går upp igen och flygresandet ökar som aldrig förr. Det är trångt på Arlanda. Den 10 november 1998 går det officiella startskottet för bana 3. Med banan följer byggandet av nytt torn, ny brandstation och ny terminal (en tredje pir på terminal 5). 1999 börjar Arlanda Express, snabbtåget, att trafikera Stockholm C-Arlanda.

Flygplatsen måste anpassas för Sveriges inträde i Schengen-samarbetet år 2001. Det innebär ombyggnader av terminalerna 2 och 5. Terminal 2 blir nu enbart en utrikesterminal, och terminal 5 får en fjärde våning. Detta för att kunna separera Schengen-passagerare från passagerare från Tredje land.

Den 23 december 2001 tas det nya flygledningstornet, 83 m högt, i drift. I januari 2002 tas också pir F, den tredje piren som tillsammans med terminal 5 nu utgör terminal Nord, i bruk. Torn, pir och bana 3 invigs sedan den 29 maj 2002 av Kronprinsessan Victoria. Men det blir utan invigningsflygning - den sker istället den 17 april 2003, då den tredje banan till slut kan tas i drift.

OBS.DETTA HÄR ÄR SKRIVET AV LFV
2 December 2007  | lite om arlanda! | 1 kommentar
Orka läsa dett askitet hannes din hemsida suger min äger!!!!!!!!!!!!! Amanda som äger dig
Skrivet av Din kompis eller inte den 3 December 2007 16:19
Namn:
E-post:
Webbplats:
Kom ihåg mig?
Din kommentar:




12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Malmö airport .                                             Skaffa en gratis hemsida