Vi har åkt E22 söderut från Norrköping några gånger på senaste tiden. De gräver där. Igen.
För ett tag sedan började de med en cykelväg brevid E22:an mellan Navestad och kom ungefär till Tingstadkorset. Det var ett evigt grävande under lång tid men till slut så var det en asfalterad cykelväg och åkern jämnades till.
Nu gräver de ned någon form av ledning, antagligen fjärrvärme eller något på samma plats, återigen grävs jorden upp och sprids ut i högar över åkern. Även delar av den nygjorda cykelvägen måste göras om.
Anledningen till att de inte grävdes samtidigt var enligt hörsägen att beslutsprosessen inte hunnit tillräckligt långt när det startades. Men nu när de hunnit ifatt så är cykelvägspengarna indragna så även i fortsättningen kommer man att gräva en sak i taget.
Att de bär sig tokigt åt är ju inte mycket att orda om, det är man ju van vid. Det vi funderat på är hur mycket man höjer BNP med genom att gräva samma dike två gånger istället för en. Och om de ska gräva spårvagnsspåren som är under övervägande till Söderköping, Om nu förbifarten till söderköping äntligen blir av, ska de då gräva om igen brevid den nya vägen eller gräva färdigt vid den gamla först.
Som ett brev på posten kom ju rapporten om förväntad BNP i Europa och Sverige har den högsta beräknade ökningen i området.
Jag är inte förvånad.