Bokstaven dödar, men anden ger liv
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
December (2019)
>>


Helvetesbaren av Bertil Wahlberg

I förgrunden syns en sammansvärjning av militären i de Gaulles
skepnad, kyrkan och imperialistiska demonfigurer. Längst
ner till höger skålar den kapitalistiska profitören (svartabörshajen)
med sin skenhelige proselyt med änglavingar och realmössa
(!). Denna figur är ett nidporträtt av en oidentifierad
person, kanske en aktuell svensk politiker. Notera snapsglasen
som är utväxta som integrerade delar av fingrarna. Uppe
till höger syns offret, barnet, som ser allt med sina många sto-
ra ögon. Till vänster hänger en bestört präst över räcket till
sin predikstol. Ingen lyssnar till honom. Strax nedanför honom
våldtas Venus av Milo (Afrodite av Melos) av en monstruös
gestalt. Mitt i bilden festar demoner i »Helvetesbaren«.
Högt över den onda, kaotiska, men ändå komiska tillvaron
sträcker en blind och kraftlös gud ut sina armar i en vag gest,
som antyder välsignelse. Över hans axel viskar den sataniske,
verklige, makthavaren sina försåtliga råd i gudens öra.
17 April 2020  | Länk | Konst | 0 kommentar
Helvetesbaren av Bertil Wahlberg

Jag
har en klar känsla av att Bertil i själva verket under sommaren
1947 gjorde några av sitt livs bästa målningar. Till sin död
behöll han i sin ägo »Helvetesbaren«, som han så målande
beskriver i brevet. Den hängde på en framträdande plats i
alla hans bostäder från Aspudden till Danderyd och han kommenterade
den ofta och gärna. För mig är »Helvetesbaren«
ett minne från knappt fyra års ålder och uppåt. Bertil bör ha
inspirerats av triptyken »Hövagnen« av Hieronymus Bosch.
»Helvetet« heter en flygelbild i detta konstverk. Numera
finns »Helvetesbaren« hos hans Jonas. Betrakta bilden,
som är bifogad, och jämför intrycket med
Bertils framställning i brevet ovan och titta gärna samtidigt
på målningen av Bosch, som finns i de flesta större uppslagsverk.
Bertil har kommenterat sin målning vid flera tillfällen,
men den talar för sig själv i sin fyrtiotalistiskt–existentiella
framtoning med historiska och politiska undertoner.
I förgrunden syns en sammansvärjning av militären i de Gaulles
skepnad, kyrkan och imperialistiska demonfigurer. Längst
ner till höger skålar den kapitalistiska profitören (svartabörshajen)
med sin skenhelige proselyt med änglavingar och realmössa
(!). Denna figur är ett nidporträtt av en oidentifierad
person, kanske en aktuell svensk politiker. Notera snapsglasen
som är utväxta som integrerade delar av fingrarna. Uppe
till höger syns offret, barnet, som ser allt med sina många sto-
ra ögon. Till vänster hänger en bestört präst över räcket till
sin predikstol. Ingen lyssnar till honom. Strax nedanför honom
våldtas Venus av Milo (Afrodite av Melos) av en monstruös
gestalt. Mitt i bilden festar demoner i »Helvetesbaren«.
Högt över den onda, kaotiska, men ändå komiska tillvaron
sträcker en blind och kraftlös gud ut sina armar i en vag gest,
som antyder välsignelse. Över hans axel viskar den sataniske,
verklige, makthavaren sina försåtliga råd i gudens öra.
5 Januari 2020  | Länk | Konst | 0 kommentar
Helvetesbaren av Bertil Wahlberg 1947

Bilden är publicerad i min bok Existentiell resa från 2009 (Melampyrum förlag). Målningen är utförd i franska Menton under sommaren 1947, under en legendarisk resa till Paris och Rivieran i mina föräldrars ungdom
Jag anser att Bertil under sommaren 1947 gjorde några av sitt livs bästa målningar. Till sin död behöll han i sin ägo »Helvetesbaren«, som han så målande beskriver i brevet. Den hängde på en framträdande plats i alla hans bostäder från Aspudden till Danderyd och han kommenterade den ofta och gärna. För mig är »Helvetesbaren« ett minne från tre års ålder och uppåt och har präglat min bild av fyrtiotalets existentiella kriser. Bertil kan ha inspirerats av triptyken »Hövagnen« av Hieronymus Bosch. »Helvetet« heter en flygelbild i detta konstverk.
I förgrunden syns en sammansvärjning av militären i de Gaulles skepnad, kyrkan och imperialistiska demonfigurer. Längst ner till höger skålar den kapitalistiska profitören (svartabörshajen) med sin skenhelige proselyt med änglavingar och realmössa (!). Denna figur är ett nidporträtt av en oidentifierad person, kanske en aktuell svensk politiker. Notera snapsglasen som är utväxta som integrerade delar av fingrarna. Uppe till höger syns offret, barnet, som ser allt med sina många stora ögon. Till vänster hänger en bestört präst över räcket till sin predikstol. Ingen lyssnar till honom. Strax nedanför honom våldtas Venus av Milo (Afrodite av Melos) av en monstruös gestalt. Mitt i bilden festar demoner i »Helvetesbaren«. Högt över den onda, kaotiska, men ändå komiska tillvaron sträcker en blind och kraftlös gud ut sina armar i en vag gest, som antyder välsignelse. Över hans axel viskar den sataniske, verklige, makthavaren sina försåtliga råd i gudens öra.
8 Mars 2016  | Länk | Konst | 0 kommentar


hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Thomas Wahlberg                                             Skaffa en gratis hemsida