|
|
|
Må
|
Ti
|
On
|
To
|
Fr
|
Lö
|
Sö
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
April (2020) |
|
|
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(6) |
|
(6) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(8) |
|
(8) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(5) |
|
(9) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(3) |
|
(8) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(10) |
|
(8) |
|
(14) |
|
(15) |
|
(5) |
|
(7) |
|
(10) |
|
(8) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(8) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(8) |
|
(10) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(12) |
|
(5) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(7) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
|
(10) |
|
(0) |
|
(2) |
|
(42) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(126) |
|
(2) |
|
(8) |
|
(5) |
|
(1) |
|
(16) |
|
(5) |
|
(20) |
|
(49) |
|
(66) |
|
(53) |
|
(82) |
|
(19) |
|
(0) |
|
(16) |
|
(76) |
|
(0) |
|
(3) |
|
|
|
|
Inlägg: 611 |
Kommentarer: 87 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Existientialismen som filosofi
( Från Existentiell resa 2009) ...Människan är enligt Sartre utkastad i en ångestfylld värld, som saknar en övergripande mening, där lidande kamp och död är dominerande. Sociala, konventionella och praktiska system och förhållanden är mer eller mindre påtvingade och får endast människan att tappa greppet om sin existens. Människan har genom »fritt val« möjlighet att existera (»leva«) men måste fullt ut ta ansvar för sina val och handlingar och dess konsekvenser. Förutom ångest över tillvarons »meningslöshet « måste människan ständigt bära skulden för sina val. Denna djupt pessimistiska livssyn var tongivande i vissa intellektuella kretsar, där man ofta tog den till intäkt för ett sensualiserat och egoistiskt levnadssätt. Man tog ju »an- svar«. Hamnade man i helvetet, så var det ett fritt val och en förväntad konsekvens (detta uttrycks i Sartres drama Huis clos eller Stängda dörrar från 1944).
Den egocentriska fyrtiotalistiska existentialismen via Jaspers och Heidegger har, förutom påverkan av Kant och Hegel, rötter i Sören Kierkegaards (1813–1855) filosofi, men sambandet med kristen mystik har suddats ut. Den existentiella livsåskådningen är sann för den som valt den och för att den är ett med individens väsen. Det finns inget vetenskapligt eller förnuftsmässigt sätt att motivera en religiös tro eller vantro och existensen som kristen eller gudsförnekare är subjektiv. Som kontrast till Sartres ateism, som jag kommenterat ovan, kan hänvisas till Kierkegaards »Frygt og Baeven«, där den absoluta tron och skyldigheten att helt lita på Gud åskådliggörs mot bakgrunden av Guds krav på Abraham att offra den älskade ende sonen Isak, han som skulle föra släktet vidare. Detta är grundstenen till det judiskt-kristna existentiella förhållningssättet till religionen, men där skiljelinjen mot judendomen går vid Guds eget offer av Jesus (sig själv). Den rent kristna tolkningen av människans av Gud totalt beroende existens finns i den katolska mässan i sina olika former...
|
17 Februari 2019
| Länk
| Filosofi
| 0 kommentar
|
|
|
|
Engelsk humor
Min Mamma Britta gillade engelsk humor, liksom jag. Nedanstående dialog (fritt ur minnet) fick jag höra vid unga år: Lady Ashley Two British gentlemen met in a passenger ship somewhere in the Empire. Gentleman 1: -Sir, have you ever been in India? Gentleman 2: (Consulting his note-book) -India, India; Certainly, several times. Gentleman 1: - When in India, did you happen to meet Lady Ashley? Gentleman 2: (Again going through his note-book) - Lady Ashley, Lady Ashley; yes, as a matter of fact I did. Gentleman 1: - When in India, meeting Lady Ashley, did you sleep with her? Gentleman 2: (Studying his note-book)- Sleep, sleep; yes that´s exactly what happened. Gentleman 1: (In affect) – I am Lord Ashley, and I do not like it! Gentleman 2: (After a glance in his note-book) – Like, like; sorry to say, I did´nt like it eather.
|
5 Februari 2019
| Länk
| Personligt
| 1 kommentar
|
|
|