|
|
|
Må
|
Ti
|
On
|
To
|
Fr
|
Lö
|
Sö
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Januari (2022) |
|
|
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(2) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(6) |
|
(6) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(3) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(8) |
|
(8) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(5) |
|
(9) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(3) |
|
(8) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(7) |
|
(7) |
|
(9) |
|
(10) |
|
(8) |
|
(14) |
|
(15) |
|
(5) |
|
(7) |
|
(10) |
|
(8) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(8) |
|
(4) |
|
(5) |
|
(6) |
|
(5) |
|
(8) |
|
(10) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(5) |
|
(4) |
|
(12) |
|
(5) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(7) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(1) |
|
|
(10) |
|
(0) |
|
(2) |
|
(42) |
|
(2) |
|
(2) |
|
(3) |
|
(3) |
|
(126) |
|
(2) |
|
(8) |
|
(5) |
|
(1) |
|
(16) |
|
(5) |
|
(20) |
|
(49) |
|
(66) |
|
(53) |
|
(82) |
|
(19) |
|
(0) |
|
(16) |
|
(76) |
|
(0) |
|
(3) |
|
|
|
|
Inlägg: 611 |
Kommentarer: 88 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parmenides från elea (540-480 f.kr.)
(Numera är läget inte lika stabilt)
”Det varande är ett enda tidlöst, homogent, odelbart, oföränderligt, orörligt klotformat.”
|
31 Maj 2021
| Länk
| Filosofi
| 0 kommentar
|
|
|
|
Rabiat ungdomsdikt, uppdaterad
Hyllning till gangster-Sverige (kan sjungas på melodin ”Lille prins sol”)
Uppdaterad version av Visa till Robin Hood av T. Wahlberg från 17 juli-80, som då, under ett och ett halvt decennium, fått höra vilken fin kille Clark Olofsson egentligen är. En som går och knallar med sin lilla pistol Folket ler och viskar; ”Lille prins Sol” Han kanske stör vår ordning, men han är nog rätt snäll, trots han anses som kriminell
Går han där och knattrar med sin lilla k-pist Folket ler viskar; ”En sån söt terrorist!” Den som står i vägen han skjuter rätt och slätt Kanske killen ändå har rätt
Alltid har han någonting i sitt sortiment Detta har han öppet och ärligt bekänt Med pulver och kanyler han skapar välbehag För våra behov är han svag
En som går och viftar med sin förskärarkniv Han lever ett så hektiskt och spännande liv Han eldar några bilar, slår ner en pensionär Ändå har vi honom så kär!
Ett gäng som råkar våldta en full liten tjej Varför ska de alltid få höra ett nej Hon gick ju utan sällskap med kort liten kjol och de kom ju hit först i fjol!
Några som mot söder hade tagit en tur Trogna mot Profeten och ingen är sur Dom rövar några kvinnor och kapar av en hals Mona hon går på deras vals
En som går och knegar i sitt anletes svett Folket svär och visslar; ”Det här är ej rätt!” Han tjänar ju för mycket och har sparat några spänn Att polisen inte tagit honom än!
Helvetesbaren av Bertil Wahlberg 1947 Bilden är publicerad i min bok Existentiell resa från 2009 (Melampyrum förlag). Målningen är utförd i franska Menton under sommaren 1947, under en legendarisk resa till Paris och Rivieran i mina föräldrars ungdom. Jag anser att Bertil under sommaren 1947 gjorde några av sitt livs bästa målningar. Till sin död behöll han i sin ägo ”Helvetesbaren”, som han så målande beskriver i ett brev till min morfar, Gustav Fredlund. Tavlan hängde på en framträdande plats i alla hans bostäder från Aspudden till Danderyd och han kommenterade den ofta och gärna. För mig är »Helvetesbaren« ett minne från tre års ålder och uppåt och har präglat min bild av fyrtiotalets existentiella kriser. Bertil kan ha inspirerats av triptyken »Hövagnen« av Hieronymus Bosch. ”Helvetet” heter en flygelbild i detta konstverk. I förgrunden syns en sammansvärjning av militären i de Gaulles skepnad, kyrkan och imperialistiska demonfigurer. Längst ner till höger skålar den kapitalistiska profitören (svartabörshajen) med sin skenhelige proselyt med änglavingar och realmössa (!). Denna figur är ett nidporträtt av en oidentifierad person, enligt uppgift en av Bertils mindre uppskattade lärare från Södra Latin. Det finns snapsglas som är utväxta som integrerade delar av fingrarna. Uppe till höger syns offret, barnet, som ser allt med sina många stora ögon. Till vänster hänger en bestört präst över räcket till sin predikstol. Ingen lyssnar till honom. Strax nedanför honom våldtas Venus av Milo (Afrodite av Melos) av en monstruös gestalt. Mitt i bilden festar demoner i ”Helvetesbaren”. Högt över den onda, kaotiska, men ändå komiska tillvaron sträcker en blind och kraftlös gud ut sina armar i en vag gest, som antyder välsignelse. Över hans axel viskar den sataniske, verklige, makthavaren sina försåtliga råd i gudens öra.
|
17 Maj 2021
| Länk
| Poesi
| 0 kommentar
|
|
|