Startsidan Blogg Gästbok Debatt Om mig Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
December (2017)
>>


gruppuppgift

Regeringen har beslutat att lägga extra resurser på att arbeta reaktivt mot extremism i Sverige, detta kommer bland annat att göras möjligt genom en investering på 20 miljoner till skolverket för förebyggande åtgärder. Häften av bidraget beräknas gå till studiematerial och resten skall gå till övriga projekt som skall motverka extremism. Nedan kommer jag ge mitt förslag, som projektledare, på hur pengarna effektivast ska kunna uppdelas.
Varje år ska årskurs 5-9 ha obligatoriska demokrativeckor, en per termin med ett en typ av extremism per år. Under demokrativeckan kan det antingen vara en föreläsare eller en film som visas för att starta diskussion, studiematerial anpassas efter detta.

I årskurs 5 är temat demokrati och diktatur, vi vill där demonstrera hur det går till genom att ha låssasval i skolan för att väcka elevernas intresse om demokrati och diktatur och få eleverna att förstå sig på det. Ena terminen hålls en föreläsning om demokrati och diktatur, där den personen berättar hur det går till. Hur demokrati låter oss alla rösta om hur vi vill att vårt lands ideologi skall styras.
Under andra terminen så visar vi en film som innehåller både demokrati och diktatur. Där eleverna får se hur det ser ut i riksdagen och under röstningarna som görs vart fjärde år. Vi vill också ha en film ifrån ett land som är aktivt i direkt demokrati för att visa hur olika de här sorternas demokrati är. Vi vill visa hur diskriminerande det är då det bara är de ”fria männen” som får rösta. Sedan vill vi visa hur en nation styrs av en diktator.
I årskurs 6 är temat grupptillhörighet, vi vill ha en föreläsning från en före detta gäng medlem som berättar hur lätt det är att hamna i ett extremistiskt umgänge och sedan inse och därifrån fundera på hur och om man någonsin kan komma helt ifrån det. Vi vill visa för eleverna hur farligt det är även trots att det inte kan verka så i början. Vi vill visa möjligheten om vart det kan leda till.

I årskurs 7 är temat anarki, där vi vill visa hur de vill ha ett land utan lagar. Där vill vi ha med en föreläsare och en film precis som i alla andra kurser där de visar anarkister i reaktion. Vi vill också att eleverna ska göra uppgifter om hur de tror att Sverige hade sett ut utan lagar. Vi vill demonstrera på ett ungefär, hur farligt landet hade varit och hur befolkningen antagligen minskat ner totalt.

I årskurs 8 är temat rasism och vänster kommunister, vi vill där få fram diskrimineringen om hudfärger, och hur våld inte löser något alls. Vi tillåter de filmer inom de områdena som är lämpliga för elever i årskurs 8 och visar inte allt för starka klipp, men det ska vara en stark påverkan. Det finns en möjlighet att detta kan förhindra den extrema mobbningen i skolan på grund av hudfärger och religioner. Vi vill också ta upp ämnet krig, då våld inte löser någonting och hur det finns en möjlighet att det kan utvecklas från vänster kommunister till terrorister om man tar helt fel väg.
I årskurs 9 är det slutliga temat om kommunism och nazism. Inom nazism ämnet så vill vi ha en överlevare från förintelsen som berättar om hela upplevelsen under den tiden som Hitler hade makten. Hur diskrimineringen såg ut, vad konsekvenserna har blivit från det kriget. Sedan vill vi också ha en föreläsning från en expert inom kommunism som berättar om allt inom det området.
De 10 miljonerna som regeringen bidrog med går åt till filmer och föreläsare. Skolmaterialet som skall användas till undervisningarna skall innehålla uppsatser och uppgifter om ämnena vi nu infört för att undervisa i, beroende på vilket årskurs det är. Målet med att föreläsningar och filmer om sådant här, är att förhindra så mycket mer extremister vi bara kan. Vi vill att de ska lära sig redan nu hur fel det är, och införa mänskliga och media övertygelser för att för fylla det målet. Film och föreläsning per ämne kostar 62500 kronor.
17 November 2011  | Länk | 10 miljoner - gruppuppgiften | 0 kommentar


hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Emma&Liz&Tilda Lindahl&Loft&Risell                                             Skaffa en gratis hemsida