Linda från Wik med fleras hemsida
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Maj (2019)
>>


dagens boktips

Ninaninaninannaninaninaninaninaninaninanananinaninanina Bling Dagens boktips:
Skumtimmen av Johan Theorin

Jag har med lätthet läst denna bok. Till en början var den inte särskilt spännande men småtrevlig men när man väl kom in i boken var den svår att lägga ifrån sig. Boken handlar om en liten pojkes försvinnande för 20 år från sina morföräldrar på Öland. Barnets mor och barnets morfar försöker lura ut vad som har hänt pojken. Pojkens mor har åkt till Öland till sin far för att tillsammans med honom försöka få klarhet. Ju närmare de kommer gåtans lösning desto farligare blir det för de inblandade. Redan i bokens början presenteras ett namn, Nils Kant, man får följa hans tragiska bakgrund från 1936 och framåt. Stora delar av boken utspelar sig på Öland där pojken försvann och där Nils Kant härjade runt och under ett flertal år och satte skräck i byn. Flera år efter Nils Kants död tror byborna att han fortfarande lever. Den lille pojkens morfar är en av dem som tror att Kant levt längre än det årtal som står på Kants gravsten. Kan denne kände våldsverkare ha något med den lilla pojkens försvinnande?

Boken är som sagt mycket lättläst, skönt och detaljrikt språk. Helt chockad märker man att man läst flera sidor fast man bara trodde man läst två. Det är en speciell spöklik känsla genom boken. "Verkligheten" är egentligen mer tragisk än man först tror och olyckliga omständigheter staplas på varandra. Man kan ställa sig frågan: Är människan av naturen ond eller är det omständigheterna som formar oss.

Jag ger boken 4 ravioliburkar - mycket god läsning rekommenderas.

eder Sven-Rutger Bängtsson
24 Juni 2007  | Länk | Sven-Rutgers betyg | 0 kommentar
betygsättning av förslaget om längre skoltid

Varför ska allting hetsas fram? Visst kan man lära barn att läsa och skriva, leka med bokstäver och sådant. Det kan man göra i tidig ålder, när barnet själv vill. Men varför ska det rymmas inom skolan? Jag tycker att istället för att stressa barn ska man låta barnet leka. Leken ska inte underskattas. Det är genom leken barnet lär sig om andra och sig själv (läs sociologen Meads tankar om detta om du vill ha mer info). Barn ska få springa, leka och utveckla sin fantasi. Det är inte säkert att ett barn lär sig läsa, skriva och räkna bara för att man börjar öva tidigare. Det borde vara upp till varje barn att få lära sig om det vill. Ett tragglande utan dess like blir inte till det bättre. Vi borde istället för den tidiga skolgången fokusera på att göra skolan bättre. Ett sätt att lära sig är till exempel visa användningsområdet för det barnet ska lära sig. En del barn tycker att det är lättare att räkna om man får använda sig av vikter och grejer än abstrakta tal. Gå ut och mät en kilometer istället för att sitta still i klassrummet. Gå ut och plocka blommor och lär vad de heter istället för att titta på bilder. Gör allt till en rolig lek. Ställ frågorna: Vad ska detta användas till? Varför?
Ibland kan användningsområden vara svåra att förklara men försök. Eller som Einstein sa: Kan man inte förklara så folk förstår har man inte själv förstått.
Det ligger något i det. Jag reserverar mig för att det inte är ett direkt citat.

Så en stinkande surströmmingsburk till den eller dem som har kommit på förslaget om längre skoltid.

eder Sven-Rutger Bängtsson
18 Juni 2007  | Länk | Sven-Rutgers betyg | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Linda Sirestam                                             Skaffa en gratis hemsida