Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Augusti (2019)
>>


historik


Malmö-Sturup flygplats öppnades den 1 december 1972 och sedan dess har över 40 miljoner passagerare flygit till och från flygplatsen. Malmös flygplats låg innan dess ute vid Bulltofta, som från början var en vidsträckt ljunghed som låg långt ut i Malmös nordöstra utkant. På Bulltofta valde man att bygga ett flygfält. Fältet användes som militärt flygfält redan i början av 1920-talet.

1924 började AB Aerotransport (ABA)- en föregångare till dagens SAS- att trafikera linjen Malmö-Hamburg med enmotoriga, fyrasitsiga Junkers F13-plan. Trafiken utvidgades följande år till Amsterdam och Göteborg. ABAs ledande ställning förstärktes när det som första flygbolag började använda Junkers G23, ett tremotorigt metallplan. 1926 hanterade Bulltofta nästan 2000 starter och landningar och 6000 passagerare om året, vilket var 30% mer än Stockholm.

Utvecklingen fortsatte genom hela 1920-talet med nattliga postflyg till Stockholm, Amsterdam och London. En postsorterare följde med på flygningarna-något som tros vara de första flygande postsorteringskontoren.

Vid 1930-talets början hade passagerarförbindelserna utökats till Berlin, Paris och London. Även andra flygbolag, som Air France, KLM och danska DDL trafikerade Bulltofta. Vid andra världskrigets utbrott, tog flygplatsen hand om ett fyrtiotal flygningar om dagen.

Under 1940-talet öppnades en ny terminal (1943) även om passagerartalet minskade under perioden 1939-1945. SAS bildades 1946 genom om ABA, DDL och norska DNL gick samman. Då beslöts också att det nya flygboalgets huvudbas skulle bli Kastrup i Köpenhamn. Detta ledde till en nedgång för trafiken på Bulltofta.

Under 1950-talet togs beslutet att anlägga en 1,900m lång asfalterad start-och landningsbana som stod klar 1953. Trafiken ökade gradvis och 1959 öpnnade en ny terminal.

Under 1960-talet växte Kastrup till att bli ett nav för huvuddelen av de skandinaviska långfärdsrutterna samtidigt som charterarrangörerna alltmer inriktade sig på Köpenhamn. 1964 tog Bulltofta hand om 90.000 passagerare om året. Under 1960-talet påbörjade utredningar för en lämpligare placering som inte skulle orsaka lika mycket bullerstörningar





1968 kom beslutet att välja Sturup som placering av flygplatsen. 1970 påbörjades byggandet av start- och ladningsbanorna och året därpå byggdes flygplatsbyggnaden. Redan från början innehåll konstruktionsplanerna möjligheterna till framtida expansion- inte bara av resurser som terminaler, godsmagasin, flygplattor, hangarer och bilparkeringar, utan också för ytterligare en start- och landningsbana.

Malmö Airport är idag en viktig förbindelslänk till och från den snabbväxande Öresundsregionen och utgör den svenska inkörsporten till denna region. Flygplatsen drivs av LFV, som är ett affärsdrivande statligt verk med ansvar för den operativa driften av 16 flygplatser i Sverige. Ett stort antal förbättringar har gjorts på flygplatsen de senaste åren och inför framtiden finns fler långt framskridna utvecklingsplaner som väntar på förverkligande.

11 Augusti 2007  | Länk | sturup sturup | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Malmö airport .                                             Skaffa en gratis hemsida