Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Augusti (2019)
>>


malmo airport


Sturup var fram till 1970 en vanlig, skånsk by. Byn hade enligt källor funnits sedan medeltiden på samma plats. När planerna på en flygplats blev kända 1964 var det dock inte många protester. Protesterna kom först 1968-1969 när fastigheterna skulle lösas in och Skånes naturvårdsförbund fått upp ögonen för att ett av Skånes största fågelområden var på väg att förgöras. Den sista skörden skedde 1968, den siste fastighetsägaren flyttade ut julen 1969. Vintern 1969-1970 brändes alla husen vilket fick stark kritik från miljöorganisationerna som ansåg att det smutsade ned naturen på ett onödigt sätt. Miljöorganisationerna var överlag starkt kritiska till hela bygget. Svedala kommun som fick ta ansvaret för att hysa in de utlösta sturupsborna vek under ett par år en särskild kvot av sina nybyggen till sturupsborna. I debatten hävdades också att Sturup var en onödig investering eftersom Malmöregionen skulle kunna betjänas av den planerade storflygplatsen Saltholm i Öresund, ett bygge som dock inte blev av.[2] Flygplatsbygget startade våren 1970 och den 1 december 1972 landade det första flygplanet på Sturup, två dagar före den officiella invigningen som förrättades av kommunikationsminister Bengt Norling. Bygget kostnadsberäknades till 75 miljoner kronor men slutade på 133 miljoner kronor, bland annat fick man betala mer för fastighetsinlösen än man först tänkt sig och marken visade sig vara mer svårbebyggd än först antaget med flera faktorer. Det krävdes omfattande arbeten med utjämning av mark. Kostnaderna delades mellan staten och Malmö kommun.

25 Augusti 2007  | Länk | malmo airport | 0 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Malmö airport .                                             Skaffa en gratis hemsida