Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<
Februari (2020)
>>


malmo airport


Sturup var fram till 1970 en vanlig, skånsk by. Byn hade enligt källor funnits sedan medeltiden på samma plats. När planerna på en flygplats blev kända 1964 var det dock inte många protester. Protesterna kom först 1968-1969 när fastigheterna skulle lösas in och Skånes naturvårdsförbund fått upp ögonen för att ett av Skånes största fågelområden var på väg att förgöras. Den sista skörden skedde 1968, den siste fastighetsägaren flyttade ut julen 1969. Vintern 1969-1970 brändes alla husen vilket fick stark kritik från miljöorganisationerna som ansåg att det smutsade ned naturen på ett onödigt sätt. Miljöorganisationerna var överlag starkt kritiska till hela bygget. Svedala kommun som fick ta ansvaret för att hysa in de utlösta sturupsborna vek under ett par år en särskild kvot av sina nybyggen till sturupsborna. I debatten hävdades också att Sturup var en onödig investering eftersom Malmöregionen skulle kunna betjänas av den planerade storflygplatsen Saltholm i Öresund, ett bygge som dock inte blev av.[2] Flygplatsbygget startade våren 1970 och den 1 december 1972 landade det första flygplanet på Sturup, två dagar före den officiella invigningen som förrättades av kommunikationsminister Bengt Norling. Bygget kostnadsberäknades till 75 miljoner kronor men slutade på 133 miljoner kronor, bland annat fick man betala mer för fastighetsinlösen än man först tänkt sig och marken visade sig vara mer svårbebyggd än först antaget med flera faktorer. Det krävdes omfattande arbeten med utjämning av mark. Kostnaderna delades mellan staten och Malmö kommun.

25 Augusti 2007  | Länk | malmo airport | 0 kommentar
lite om kastrup köpenhamns flygplats


Copenhagen Airport eller Københavns Lufthavn är Köpenhamns internationella flygplats, på svenska mest känd som Kastrups flygplats, belägen i Tårnby kommun på Amager sydöst om centrala Köpenhamn. Denna flygplats har bra landförbindelser med övriga Danmark och med Sydsverige. Flygplatsen har vid minst ett tillfälle utsetts till Airport of the year av IATA. Flygplatsen hade 20,8 miljoner passagerare under 2006, mest i Norden.

Flygplatsen har en fördel för dem som reser till orter i Norden utanför huvudstadsregionerna. Linjerna från Kastrup till sådana orter räknas som utrikes, och då får man bagaget överfört. Byter man på Arlanda eller Gardermoen måste man hämta ut bagaget, bära det genom tullen, och checka in det igen, eftersom anslutande flyg räknas som inrikes.

11 Augusti 2007  | Länk | lite om kastrup köpenhamns flygplats | 0 kommentar
historik


Malmö-Sturup flygplats öppnades den 1 december 1972 och sedan dess har över 40 miljoner passagerare flygit till och från flygplatsen. Malmös flygplats låg innan dess ute vid Bulltofta, som från början var en vidsträckt ljunghed som låg långt ut i Malmös nordöstra utkant. På Bulltofta valde man att bygga ett flygfält. Fältet användes som militärt flygfält redan i början av 1920-talet.

1924 började AB Aerotransport (ABA)- en föregångare till dagens SAS- att trafikera linjen Malmö-Hamburg med enmotoriga, fyrasitsiga Junkers F13-plan. Trafiken utvidgades följande år till Amsterdam och Göteborg. ABAs ledande ställning förstärktes när det som första flygbolag började använda Junkers G23, ett tremotorigt metallplan. 1926 hanterade Bulltofta nästan 2000 starter och landningar och 6000 passagerare om året, vilket var 30% mer än Stockholm.

Utvecklingen fortsatte genom hela 1920-talet med nattliga postflyg till Stockholm, Amsterdam och London. En postsorterare följde med på flygningarna-något som tros vara de första flygande postsorteringskontoren.

Vid 1930-talets början hade passagerarförbindelserna utökats till Berlin, Paris och London. Även andra flygbolag, som Air France, KLM och danska DDL trafikerade Bulltofta. Vid andra världskrigets utbrott, tog flygplatsen hand om ett fyrtiotal flygningar om dagen.

Under 1940-talet öppnades en ny terminal (1943) även om passagerartalet minskade under perioden 1939-1945. SAS bildades 1946 genom om ABA, DDL och norska DNL gick samman. Då beslöts också att det nya flygboalgets huvudbas skulle bli Kastrup i Köpenhamn. Detta ledde till en nedgång för trafiken på Bulltofta.

Under 1950-talet togs beslutet att anlägga en 1,900m lång asfalterad start-och landningsbana som stod klar 1953. Trafiken ökade gradvis och 1959 öpnnade en ny terminal.

Under 1960-talet växte Kastrup till att bli ett nav för huvuddelen av de skandinaviska långfärdsrutterna samtidigt som charterarrangörerna alltmer inriktade sig på Köpenhamn. 1964 tog Bulltofta hand om 90.000 passagerare om året. Under 1960-talet påbörjade utredningar för en lämpligare placering som inte skulle orsaka lika mycket bullerstörningar





1968 kom beslutet att välja Sturup som placering av flygplatsen. 1970 påbörjades byggandet av start- och ladningsbanorna och året därpå byggdes flygplatsbyggnaden. Redan från början innehåll konstruktionsplanerna möjligheterna till framtida expansion- inte bara av resurser som terminaler, godsmagasin, flygplattor, hangarer och bilparkeringar, utan också för ytterligare en start- och landningsbana.

Malmö Airport är idag en viktig förbindelslänk till och från den snabbväxande Öresundsregionen och utgör den svenska inkörsporten till denna region. Flygplatsen drivs av LFV, som är ett affärsdrivande statligt verk med ansvar för den operativa driften av 16 flygplatser i Sverige. Ett stort antal förbättringar har gjorts på flygplatsen de senaste åren och inför framtiden finns fler långt framskridna utvecklingsplaner som väntar på förverkligande.

11 Augusti 2007  | Länk | sturup sturup | 0 kommentar
sturup

Malmö Airport invigdes 1 december 1972. Ett 20-tal flygbolag, reguljära och charter


opererar på Malmö Airport. Flygplatsen är öppen dygnet runt. Avstånd till närmaste större städer: Malmö (30 km), Köpenhamn (55km)




11 Augusti 2007  | Länk | STURUP | 0 kommentar


hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Malmö airport .                                             Skaffa en gratis hemsida