|
|
|
Må
|
Ti
|
On
|
To
|
Fr
|
Lö
|
Sö
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Oktober (2020) |
|
|
|
(1) |
|
(2) |
|
(4) |
|
(2) |
|
(1) |
|
(4) |
|
(10) |
|
(3) |
|
|
(0) |
|
(4) |
|
(0) |
|
(9) |
|
(4) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(1) |
|
(3) |
|
(1) |
|
(2) |
|
(1) |
|
|
|
|
Inlägg: 27 |
Kommentarer: 29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kanye West tagit fram Louis Vuitton sneakers!
Dessa Louis Vuitton sneakers som Kanye West själv varit med och tagit fram kommer att finnas i butik från och med juni.
Kanyes insats har resulterat i en modell, som kommer i färgerna svart, rött och vitt, något som presenterades förra veckan i samband med L.Vs visning i Paris.
|
25 Januari 2009
| Länk
| Märkesmani
| 1 kommentar
|
|
|
|
J.Lindeberg får ny designer
Pierangelo D’Agostin, men erfarenhet från Jil Sander och hLam, tillträder som ”Design director”.
Förändringens vind fortsätter att blåsa inom J.Lindebergs väggar. I dag tillkännagavs J.Lindebergs nye designchef, Pierangelo D’Agostin, som tillträder en nyinrättad tjänst som ”Design Director”. Jobbet innebär ansvar för märkets alla koncept från och med vårkollektionen 2010.
- Pierangelo har en stor känsla för detaljer, och hans sätt att kombinera klassiskt hantverk med innovativ design och moderna material går hand i hand med J. Lindebergs positionering, säger J.Lindebergs vd Stefan Engström.
Pierangelo DAgostin har tidigare erfarenhet från Jil Sander, där han bland annat har arbetat som chefsdesigner. På den nyrekryterade designerns CV återfinns även arbetsgivare som Gieves & Hawkes och italienska Cesare Attolini. Enligt J.Lindeberg har hans tidigare arbete inkluderat produktutveckling av denim och kashmir samt skräddarsydda kostymer.
Oscar Sandberg, global marknadschef på J.Lindeberg, menar dock att värvningen inte innebär slutet för märkets grundare Johan Lindeberg.
- Absolut inte. Hans roll som creative director kvarstår. Pierangelo kommer att arbeta mer operativt medan Johan sätter inriktning och inspiration för en kollektion. Därefter är det upp till oss att tolka hans vision och ta det vidare.
Hur föll valet på Pierangelo? - Han har gedigen kunskap inom tre väldigt viktiga områden. Han har jobbat med den japanska marknaden, som är väldigt futuristisk och framåtblickande. Men han har också erfaranhet från Savile Row, som har en väldigt klassisk tonvikt, och i Neapel, med italienska skrädderier som till stor del fokuserar på komfort.
- Kombinationen blir oslagbar. Han gillar att både kolla bakåt och framåt - att göra klassiska plagg med helt nya material, vilket passar oss. Han har även kunskap med att framställa tyger.
|
21 Januari 2009
| Länk
| Märkesmani
| 1 kommentar
|
|
|
|
Veckans designer: Hackett
Jeremy Hackett hade som ung man inga svindlande akademiska planer. När han var 17 år hoppade han av skolan i Clifton, en förort till Bristol, för att börja jobba heltid på den lokala herrekiperingen i samma stad. Inom bara ett år lämnade han Clifton för London, där han efter att ha jobbat ett tag på den välrenommerade modegatan Kings Road slutligen fick en plats hos en skräddare på Savile Row. Samtidigt startade han en sidoverksamhet där han köpte in och sålde second hand-kläder, en verksamhet som kompisen Ashley Lloyd-Jennings senare hoppade på. 1983, ett par år senare, öppnar de två en butik tillsammans för sitt ändamål, och ytterligare två år senare börjar man tillverka egna kläder. Detta var upptakten till Hackett, klädmärket som har kommit att bli synonymt med brittisk preppy, och för många engelsmän har Hackett ersatt Burberrys status som basen i en brittisk garderob. Tänk tweed, pikeer och cutawaykragar - och lägg till att märket tillhör de engelska kungabarnens favoritmärken. Jeremy Hackett betraktas som en auktoritet inom herrmode, och har bland annat skrivit boken Mr. Classic, en bibel för alla dandys världen över.
För mer info besök viktorgullbrandsson.blogg.se
_____________________________________________________
Online Poker SM 2008, har du vad som krävs? Klicka här!
|
15 December 2008
| Länk
| Märkesmani
| 2 kommentarer
|
|
|
|
Klassikern: Chinos
I sina bästa stunder är chinos det ideala mellanläget mellan jeans och kostymbrallor. De som valt jeans på en somrig tillställning tänker »jäklar, det hade varit stiligare med chinos«, medan kostymkillen tänker »fanken, med chinos hade jag fortfarande sett elegant ut, men på ett sportigt sätt«. Baksidan är att chinos inte tål samma dagliga användande som ett par jeans innan de blir solkiga, och den som alltför ofta vågar lita på sina chinos i mer officiella sammanhang står där plötsligt med ljumskarnas svettveck exponerade för hela offentligheten att se. Ändå handlar det i slutändan om kvalitet. Chinos i tjockare och styvare bomullsväv står pall för det mesta, inte minst bevisat av att till exempel de engelska och amerikanska arméerna kört med khakifärgade chinos till sina sommaruniformer i stort sett hela 1900-talet. På engelska säger man ofta khakis om sina chinos, ordet anspelar förstås på färgen brittiska soldater i Indien fick fram genom att färga sina vita byxor med te, lera och kryddor för att smälta in i omgivningarna – på hindi betyder khaki damm- eller sandfärgad. Ordet chinos i sig är spanska för kineser, ett arv från när USA krigade i Asien i byxor sydda av kineser. Från 1950 och framåt har chinos vunnit mycket mark och Dockers är det märke som haft byxorna i sin kollektion även mellan trendtopparna sedan starten 1986 (70 procent av amerikanska män mellan 25 och 45 år lär ha ett par Dockers hemma). Men då och då hoppar även andra designers på tåget, som inför den här sommaren. Bär så: * Elvis Presley I filmen GI Blues från 1960 får vi ett praktexempel på hur bra en amerikansk soldat klädde i sina chinos.
* Jack Kerouac USA:s beatniks med Kerouac i spetsen körde stenhårt med chinos och gjorde plagget poppis bland vanligt folk. Vi förstår varför.
* Prins Harry Många engelska skolor har chinos som en del av skoluniformen, som Eton där lillprinsen gick. Icke så: * Jack Nicholson Han, liksom många andra män, har gått i den fälla som innebär att man litar på sina chinos eleganta egenskaper lite för länge. Efter några veckor behövs en tvätt.
|
18 November 2008
| Länk
| Märkesmani
| 0 kommentar
|
|
|
|
Louis Vuittons nya linje: Damier Graphite
Louis Vuittons grå väskserie!
Väskjätten Louis Vuitton dammar av och uppdaterar ett 120 år gammalt canvastyg med ett lika gammalt schackmönster. Resultatet är linjen Damier Graphite, som torde göra vilken yrkesmördare som helst sugen på att packa ner pianotråd och ljuddämpare. Naturligtvis passar den även dig som bara vill packa dina kläder snyggt - tänk svart, och grått, läderdelar samt polerade metalldetaljer.
|
17 September 2008
| Länk
| Märkesmani
| 2 kommentarer
|
|
|
|
Veckans designer: Ralph Lauren
År 1967 designade den då 28-årige Ralph Lauren från Bronx i New York en mindre kollektion slipsar under namnet Polo Neckwear – anledningen var sympatiskt nog att män skulle slippa se ut som om de jobbade på IBM. Det blev starten för ett företag som idag omsätter tio miljarder dollar. Det stora genombrottet i Skandinavien gjorde »Raffe« i skarven mellan 1980- och 90-talet med färgglada pikétröjor och bomullsskjortor med button-downkrage. Logotypen med hästen och polospelaren red raka vägen in i varje märkesmedveten gymnasiekilles hjärta och tömde i samma stund deras fäders plånböcker. Ingen designer har som Lauren - när han är som mest preppy - så träffsäkert lyckats fånga drömmen om den fläckfritt framgångsrika amerikanska livsstilen.
Sin utbildning fick Lauren, enligt honom själv, genom att läsa livsstilstidningen Esquire, ha hertigen av Windsor som förebild och se filmer med Cary Grant. Med denna »skola« och en bakgrund som slipssäljare hos varuhuskedjan Brooks Brothers inser man att förutsättningarna inte kunde ha varit bättre när han 1994 lanserade den superklassiska, Savile Row-inspirerade och i flera fall helt handsydda linjen Purple Label. Fem år senare la Lauren kashmirvantarna på det stilrena kanadensiska märket Club Monaco. 2007 fyllde märket Ralph Lauren 40 år. Sin fina tradition av att göra Nordamerika till en vackrare kontinent firade designern med en tung bok, om sig själv.
Visste du att: Ralph Lauren stod för herrkläderna i kostymfilmen Den store Gatsby (1974). Laurens art déco-stil passade filmen och huvudrollsinnehavaren Robert Redford perfekt.
|
14 Augusti 2008
| Länk
| Märkesmani
| 0 kommentar
|
|
|