Back to basic
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Topplistor Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Mars (2024)
>>


Kyligt!!

Det är inte enbart fiskarna som är tröga när det är kallt, även mekaniker.
Med kvicksilvret ner under - 25 grader är väl inte inspirationen för heldagsövningar i garaget på topp. Trots att det finns viss värme i garaget blir det sällan mer än maximalt frostfritt.

Därtill förkylning, flytt och jul gör att jag ligger efter mitt "mentala" tidsschema.

Kofångaren slipas och ramen ska snart avslutas. Alla slitdelar i fram- och bakvagn kommer att bytas. Tanken är att chassiet ska rulla innan krokusen står i blom, men det känns lite motigt just nu temperaturmässigt.

Mer bilder kommer inom kort.
8 Januari 2009  | Länk | Utveckling | 1 kommentar
Sakta men säkert

Nyinköpta verktyg för dyra pengar till trots, punkterna ger mig mycket huvudbry. Köpte en punktsvetsfräs från Luma med vändbara skär, den höll 15 punkter… Köpte även en punktsvetsborr från Biltema höll ytterligare två. Lätt irriterad över att ha spenderat 500 kr på verktyg som inte var värda namnet. Det är klart, bilar idag har ju plåt i en tjocklek likt aluminiumfolie och verktygen är inte dimensionerade för ramgods antar jag. Snart klar med den tunga biten på ramen, sedan återstår det att nytillverka den bakre delen som visade sig vara bortom räddning.
För att sedan återfå ramen till sitt ursprungliga skick låter jag en verkstad punktsvetsa tillbaka underdelen av ramen, inga strängfogar här inte.

Kofångaren är nu inlämnar för avsyrning på Krom-teknik i Eskilstuna. Själva sliparbetet utför jag själv, lite tidsödande men det ska bli spännande och se hur resultatet kommer att bli. Det kommer inte att krävas så mycket riktarbeten, men väl slipning. Med lite handledning från bättre vetande ska det nog gå bra, dessutom blir det betydligt billigare.

Karossen är nu bättre fotodokumenterad av tidningen Klassiker och det börjar bli dags att torka rent den. Om någon vill läsa mer kommer reportage ut i Volvo-klubbens tidning i December och i tidningen Klassikers December/Januari nummer.

Trädetaljerna på karossen ska mättas med olja under vintern, det är en lång och kladdig process om det ska göras rätt. Linolja blandat med terpentin torde vara den bästa lösningen enligt förstå-sig-påare, terpentinet gör att oljan tränger djupare och den ska mättas med olja. När träet är mättat ska den stå och oxidera någon månad innan den torkas torr. Det är väldigt kul att få kombinera mekaniska arbeten med plåt-, trä- och kromarbeten!

Passar idag på att lägga in några bilder från skogen, fler bilder hittar ni i fotoalbumet. Bilderna är lite risiga eftersom jag enbart hade mobilkameran att tillgå vi tillfället, men jag tar en ny expedition så snart väder, vind och ljus tillåter.

Allt eftersom fyller jag på med listan över delar som saknas, vilket tack och lov blir en rätt kort lista. Saker jag efterlyser är en vit växelspaksknopp tillhörande den 3-växlade lådan, sargen runt instrumenteringen är lite sliten, körriktningsvisare av märket GEMA (utanpåliggande) vore heller inte fel. Höger pil är avbruten och bägge höljena är väl rostiga. En annan detalj som inte är helt lätt att identifiera är baklysena som troligen kommer ifrån någon lastbil. Linsen ska vara röd och diametern ca 90 mm.
4 December 2008  | Länk | Utveckling | 0 kommentar
Skogsvrak

Jodå, visst går det framåt. Tänk att punktsvetsar kan vara så hårda, ett större antal borrar har passerats och än är det 50-talet punkter kvar innan ramen är fullt blottad.

Jag fick idag tag på mer information gällande karossören via Eskilstuna Företagsarkiv. Av någon anledning finns det tyvärr inte så mycket information dokumenterad om företaget. Det till trots måste jag ge en eloge till damerna på kontoret som mycket ambitiöst sökte information, men ändå enbart fann återvändsgränder. Vad jag fann i ny information var den näst sista ägaren av Kvalité Kaross, Gösta Holm. Han har skrivit en bok som heter "en vagnmakares historia" vilket är en personligt skriven bok dedikerad till sin fru Gunn. En mycket trevlig och lättläst (mycket bilder) bok som troligen trycktes i en mindre upplaga av Tryckhuset AB 1992 och bands av Bokbindning AB. Till er som är duktiga på släktforskning, han har en dotter i Stockholm som jag gärna skulle vilja prata med.

Som säkert framgår av sista stycket är jag mer än tacksam om någon lyckas hitta en extra kopia av boken...

Om någon här ute i cyberrymden har mer material om Kvalité Kaross är företagsarkivet i Eskilstuna och jag för den delen mycket tacksamma för all information som kan uppbringas. Troligen förstördes mycket historiskt material vid en brand 1973 och sedan företaget ändå producerat närmare 7000 byggen förtjänar de sin plats i karosserihistorien...

Från det ena till det andra, Skogsvrak. Många minns vi säkert vrak i skogen som vi ångrar att vi inte räddade och så även jag. Jag drog mig nyligen till minnes om en bilkyrkogård i de djupa Julitaskogarna som jag hittade för många år sedan vid en mycket enslig skogsväg, och fick ett infall att söka den när tid gavs.
Till min förvåning var den fortfarande kvar om än något decimerad, där finns fortfarande två mycket tidiga PV:ar kvar med delad bakruta i sällskap med en DKW au 1000 (i renoverbart skick för den ambitiöse), någon 60-tals amerikanske kombi samt allehanda 30-70-tals bildelar utspridda i varierade skick.
Men nej, jag kommer inte att avslöja var till den som har till avsikt att plundra, men för oss andra som uppskattar skönheten av en sann bilkyrkogård är ni välkommen att kontakta mig för visning.

Skogsvrak är ett relativt begrepp har jag lärt mig idag.
Fick nyligen kontakt med en herre som påstod sig ha både en nästan färdig Corvette 56:a långt gången MB 54 cab, ett antal MB Pagoder; MG:s, extremt tidig Porsche cab, Maserati med tidigt chassinummer med mycket mer hemma på villatomten... Yehhh, right.. :-)
Han hade rätt! Alla mina pojkdrömmars bilar stod som parad framför mig och skrek efter kärlek! En halv hektar av ren bilpornografi i verkligheten... Jag har sett hur paradiset ser ut!

20 November 2008  | Länk | Lite mer om bilar | 1 kommentar
Sakta men säkert

Jodå, visst går det framåt. Tänk att punktsvetsar kan vara så hårda, ett större antal borrar har passerats och än är det 50-talet punkter kvar innan ramen är fullt blottad.

Jag fick idag tag på mer information gällande karossören via Eskilstuna Företagsarkiv. Av någon anledning finns det tyvärr inte så mycket information dokumenterad om företaget. Det till trots måste jag ge en eloge till damerna på kontoret som mycket ambitiöst sökte information, men ändå enbart fann återvändsgränder. Vad jag fann i ny information var den näst sista ägaren av Kvalité Kaross, Gösta Holm. Han har skrivit en bok som heter "en vagnmakares historia" vilket är en personligt skriven bok dedikerad till sin fru Gunn. En mycket trevlig och lättläst (mycket bilder) bok som troligen trycktes i en mindre upplaga av Tryckhuset AB 1992 och bands av Bokbindning AB. Till er som är duktiga på släktforskning, han har en dotter i Stockholm som jag gärna skulle vilja prata med.

Som säkert framgår av sista stycket är jag mer än tacksam om någon lyckas hitta en extra kopia av boken...

Om någon här ute i cyberrymden har mer material om Kvalité Kaross är företagsarkivet i Eskilstuna och jag för den delen mycket tacksamma för all information som kan uppbringas. Troligen förstördes mycket historiskt material vid en brand 1973 och sedan företaget ändå producerat närmare 7000 byggen förtjänar de sin plats i karosserihistorien...

Från det ena till det andra, Skogsvrak. Många minns vi säkert vrak i skogen som vi ångrar att vi inte räddade och så även jag. Jag drog mig nyligen till minnes om en bilkyrkogård i de djupa Julitaskogarna som jag hittade för många år sedan vid en mycket enslig skogsväg, och fick ett infall att söka den när tid gavs.
Till min förvåning var den fortfarande kvar om än något decimerad, där finns fortfarande två mycket tidiga PV:ar kvar med delad bakruta i sällskap med en DKW au 1000 (i renoverbart skick för den ambitiöse), någon 60-tals amerikanske kombi samt allehanda 30-70-tals bildelar utspridda i varierade skick.
Men nej, jag kommer inte att avslöja var till den som har till avsikt att plundra, men för oss andra som uppskattar skönheten av en sann bilkyrkogård är ni välkommen att kontakta mig för visning.

Skogsvrak är ett relativt begrepp har jag lärt mig idag.
Fick nyligen kontakt med en herre som påstod sig ha både en nästan färdig Corvette 56:a långt gången MB 54 cab, ett antal MB Pagoder; MG:s, extremt tidig Porsche cab, Maserati med tidigt chassinummer med mycket mer hemma på villatomten... Yehhh, right.. :-)
Han hade rätt! Alla mina pojkdrömmars bilar stod som parad framför mig och skrek efter kärlek! En halv hektar av ren bilpornografi i verkligheten... Jag har sett hur paradiset ser ut!

20 November 2008  | Länk | Utveckling | 0 kommentar
Stoppa pressarna! Karossören är identifierad!

Att ha en flickvän som har ett intensivt hästintresse är inte alltid till ondo om man är veteranbilsfanatiker. Våran Hovleverantör av hö knäckte gåtan vem det är som har byggt bilen. Han hade varit på en konkursauktion där och köpt lite grejer, bl.a. någonting som verkar ha varit en mall till bilen(?). Den ser jag fram emot att se, den gömmer sig visst i ladans inre gömmor för tillfället.

Karossören heter Böcklinge Kvalitetskarosser, en karossör som har gamla anor och hade största fokus på lastbils & Busskarosser, likbilar och husvagnar. Jag ringde till nuvarande ägare av fastigheten, en trevlig herre som driver Mälardalens Caravan Service. Han visade mig runt i lokaliteterna och visade sig även han vara en hängiven bilfantast. Genom honom fick jag även namnen på några av de tidigare anställda som genast följdes upp.

En av herrarna gav mig lite mer insikt om historiken bakom Böcklinge:

Böcklinge grundades av Oscar Pettersson och hans brorson Evert Petterson någon gång i slutet av 20-talet. Evert var en duktig snickare och stod för träarbetet i karosseriverkstaden medan Oscar var den mer utåt drivande. Evert hade praktiserat på Katrineholms Karosseriverkstad tidigare där många luxiösa vagnar tillverkades under 10-30-talet.
Huvudinriktningen på Böcklinge var främst nyttofordon och företaget var verksamt fram till 1992 då lågkonjukturen slog hårt mot företaget samtidigt som en kostsam utbyggnad just hade genomförts. Problemet verkar ha varit att man helt enkelt gjorde för bra skåp till lastbilarna, vilket var deras huvudnäring. Kunderna flyttade med skåpen till de nya chassiena när de gamla tog slut.

Under tiden då våran bil byggdes var de 6 anställda, personalstyrkan utvidgades något till 10 anställda (1989)

Sorgligt nog försvann mycket av deras dokumentation i en brand augusti 1973, men minnet verkar det inte vara något fel på hos den gamla personalen. Fortsättning följer när jag har haft tillfälle att möte fler av dem.

Produktionskapaciteten var ca 50 vagnar per år och deras huvudsakliga kunder var bl.a Skogaholms, Fonus och Svalbovikstrafiken. Märken som påbyggdes var främst Mercedes, Chevrolet och Volvo.
3 November 2008  | Länk | Utveckling | 0 kommentar


hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Daniel Woodie                                             Skaffa en gratis hemsida