Roger´s Hemsida
Ti On To Fr
Mars (2024)

Laxfiske utanför Simrishamn

Största Laxen från vårsäsongen 2019.
17 Maj 2019  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Slutet av säsongen närmar sig.

Slutet av pimpelsäsongen närmar sig och i påskhelgen arrangeras det som förmodligen är säsongens sista tävlingar. Säsongen har vart bra för min del med en rad bra placeringar. Tio bästa resultaten var 1,1,1,2,3,4,4,4,5,5.
29 Mars 2013  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tidig vinter som kom av sig.

Vintern 2012/2013 kom redan i början av december. Sträng kyla i samband med mycket snö gjorde att isarna tog lite tid på sig att bli säkra nog för pimpeltävlingar.
Jag var dock tidigt ute ensam ett antal tillfällen och höll man sig nära land så kändes det säkert. Så småningom drog även tävlandet igång och jag hade en fin svit placeringar innan mildvädret kring nyåret satte stopp för tävlandet. Placeringarna var 3,4,4,4 och 5, där min bästa placering togs i konkurrans av 76 medtävlande på sjön Hindsen i småland. Nu ser ju prognoserna lovande ut för en omstart av säsongen så förhoppningarna om ett fortsatt pimpelfiske under slutet av januari och februari skruvas upp.
8 Januari 2013  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävlingspremiär 28 januari

Så kom då äntligen vintern till skåne och vi fick dra igång tävlings säsongen.
Premiären hölls på Bälingesjön vars snöfria is låg mellan 7-9cm. Jag började längs en kant på ett av sjöns många grund och hade kontakt rätt omgående. Lite tveksamma hugg som resulterade i ett par abborrar är vad man kanske förväntar sig på premiärfisket. Provade med lite godis på kroken och det satte rejäl fart på fisket. Var fisken i hålet så tog den rätt omgående och med full kraft. Jobbade i ett mindre område den första timman och fick bra med fisk. Hittade sedan några mindre fläckar som gav fisk senare under dagen. Jag vann på 4,8 kg, tvåa kom Martin på 2,3 kg kan ej övriga vikter men var sjunkande från 2 kg och neråt.

28 Januari 2012  | Länk | Fiske dagbok | 1 kommentar
Tävling, Helgasjön/Ör 6 mars

Samma förutsättningar som igår. Vandrade de dryga 3 kilometrarna söderut till de öar som ligger på vikens östra del. Isen höll 50 cm och var helt snöfri vilket jag hoppades kunnat locka in fisken lite grundare. 30 minuter senare kunde jag konstatera att fisken stod djup då jag bara hade en abborre i skryllan. Ut till en kant på 8 meters djup där jag hittade lite fisk i 2 hål innan det blev trögt igen. Flyttade mig lite norrut längs kanten och hittade ny fisk och det höll i sig sista timmen. Vägde in på 4,615kg vilket räckte till en 6 plats. Vann Gjorde Fredrik Ankarberg på dryga 9,2kg. 78 startande.
7 Mars 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, Råbelövssjön 5 mars

Årets andra tävling på denna fiskrika sjö. Första vann jag på 12.6 kg.
Milt (7grader) blå himmel och en kraftig vind var förutsättningarna för dagen. Jag startade på grundet som gett mig bra fiske 5 veckor tidigare, denna gång gav det bara 10 st små abborrar på 30 minuters fiske. Gjorde en förflyttning till en grupp fiskare som suttit stilla hela tiden. Full fart i andra hålet och fortsatt bra fiske i ca 2 timmar. Stimmen splittrades så sakteliga upp och fisket blev klart trögare. Vid invägning visade det sig att det blev 10.300kg och det räckte till seger i seniorklassen
7 Mars 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, Häckebergasjön 27 feb

Blåsig mulen dag men några minus. Fisken var riktigt trög och jag jobbade på bra men fick ingen utdelning. Bytte krokar pirkar mm, mm men fick det inte att lossna. Fick ihop 3100gram vilket bara räckte till en sjunde plats.
28 Februari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Parallelltävling SM görväln 20 feb.

Samma tävlingsområde som igår. Lika kall morgon, -24 grader! Hade bestämt mig för att fiska djupare idag, gick till samma område jag var på igår. Området var ordentligt sönderborrat men gav ändå en del fisk. Testade att borra utanför det sönderborrade området där djupet var ca 5-6 meter. Här var det fullt ös och bra storlek. Jobbade på de 3 timmar tävlingen varade. Fick ihop 10800kg vilket jag vann med.
SM på Görväln 19 feb.

Så var det dags för SM 2011 på Mälaren. Svinkall morgon på -23 grader. Gick ca 4 kilometern i den knappa 2 dm djupa snön. Siktet var inställt på en kant jag vet brukar kunna ge fisk. Fiskade grunt, ca 2 meter och hade bra med fisk direkt. Storleken var ca 20 gram i snitt.
Hade lite folk som fiskade utanför mig och tyckte jag höll jämna steg med dem antalsmässigt. Mot slutet av tävlingen var jag tvungen att söka mig djupare och fick även där bra med fisk, lite bättre snitt också! Fick dryga 400 st abborrar men vikten stannade på 9300gram vilket bara räckte till en 34 plats. Några av dem som fiskade där jag satt fast lite djupare tog 1 och 2 plats i arrangörsklassen. Timo Jumisko som satt i samma område kom 10;a på 12,4 kg.
28 Februari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
DM Skåne! Tydingen 13 feb.

Så var det dags för SM uttagningar till 2012. Tydingen var vattnet.
Begav mig söderut till en kant som brukar kunna ge lite fisk. Första tio hålen gav ingen fisk så jag sökte mig mot starten. Efter ca en halvtimmes fiskande hade jag bara några fiskar i skryllan. Gick 500 meter över ett sund in mot en vik där jag brukar kunna ha hyffsat fiske. Inte heller där var det någon fisk. Nu har dryga timman av tävlingen gått och jag har 13 abborrar. Bestämmer mig för att gå tillbaka till området jag startade vid, rundar en udde 100 meter längre bort och ser 2 man som drar fisk för fullt. Jonas S och Göran N har hittat abborre. Sätter mig 50 meter från dem och har fisk direkt. Fisken står på ca en meters djup och när jag provar grundare sår står det lika mycket där. Jobbar längs den kanten hela tävlingen och får ihop 4678gram vilket räcker till en sjunde plats. Hinner inte ikapp det jag tappade inledningsvis.
Tävling, Lursjön 6 feb.

Premiär för mig på sjön. Mulet och svag vind. Började i viken vid bubbarpsbadet men fick bara fisk i ett hål. Sökte mig vidare och hittade fisken på ett grundormåde med djupet mellan 0,9-1,4 meter. Fick ihop 5766gram som räckte till seger.
6 Februari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, Sydträffen Åsnen 5 feb.

Så var det dags att göra upp om vem som har de bästa pimpelfiskarna av Skåne, Kronoberg och Blekinge. Dagen bjöd på mycket milt väder, ja faktiskt hela 8 grader! Dessutom mycket blåsigt, storm i byarna. Det var första gången jag besökte sjön så jag hade lite att gå på. Gick ca 3 kilometer till en liten vassvik. Det gav inget. Sökte mig vidare längs kanten men hittade ingen fisk. Efter 1 timma och 30 minuter fann jag ett område med fisk och tog 1kg 30-50 grammare. Jobbade vidare i området och fick ett bra hål igen som också det gav ca 1 kg. Gjorde några avstickare till några som satt en bit bort men det gav bara några mindre ströfiskar så jag gick åter till det område jag hittat fisk i tidigare. Fick kontakt med fisk i de gamla hålen och drog nog 1kg till. Fick ihop 3382g som räckte till en fin 3:e plats. I lagtävlingen (Tio bästa per län) kom vi tvåa efter Kronoberg som på sitt hemmavaten slog oss med dryga 2 kg. Grattis Kronoberg! Nästa år tar vi er igen! ;-)
5 Februari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, klykan mästerskapet, Västersjön 30 jan

En strålande vacker dag. Morgonen var kall med 6-7 minus och ingen vind.
Temperaturen höll sig på minus sidan under dagen men solen värmde ordentligt.
Det var inledningsvis svårt att hitta fisken. Jag sökte på för djupt vatten visade det sig och det hann nog gå uppemot en timma innan jag hittade lite fisk. Abborrarna stod inne på knappa 2 meter men var av lite bättre storlek. Gissar att snittet var på 30 gram med bonusfiskar upp mot hektot. Tyvärr var de väldigt lättstörda och när man vär sprang på en liten grupp gav det ofta bara fisk i ett hål. Ca 40 startande och jag hamnade på en 7:de plats totalt. Vikten var blygsamma 1918g.
1 Februari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, Råbelövssjön 23 jan

Fiskade i norra delen av sjön. Startade djupt och fick ett hål som gav fisk men sen var det stopp. Sökte mig in grundare längs vassen men fick bara ihop 30 st 5 grammare. Begav mig därefter längst upp i sjön men ingen lycka där heller. En kvinna på skridskor kom fram och frågade om det nappar. Hon berättar att jag borde prova utanför en grundtopp en bit bort. Sagt och gjort jag gick dit. Klockan var nu halv-tolv och jag gjorde första hålet på 7 meters djup. Hugg direkt och en hektosfisk kom upp. Den följdes snabbt av 20 st till!!! Full fart i varje hål, och mer blandad storlek i alla hål. Vid invägningen visar det sig att jag fått ihop 12682 gram! Det räcker till en seger. Jonas tog andraplatsen på 11600g och Andy trea på 9850g Alm fyra på 9820 och Madsen femma på 9500g. 284st abborrar gav ett snitt på fina 45gram.
23 Januari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, Sövdesjön 16 jan

Milt och mulet samt en del vind. Abborren var i stöten direkt med alldeles för små. sökte mig vidare och hittade lite bättre storlek. Vid ett tiden var området rätt sönderborrat och jag drog mig vidare. Kom ikapp Bagarn som satt och nötte i ett hål där han missat en stor. Satte mig 10 meter bakom honom och det sög i direkt, tyvärr satte jag den is kanten. Tog några 30 grammare innan det sög i igen, även denna satte jag i iskanten. 2 abborrar på 3-4hg är inget man vill missa. Vid invägning visade det sig bli jämt igen. Jag blev 2:a på 5544g slagen av Andy med endast 22g. 251 st abborrar gav ett snitt på 22 gram. Dvs en abborre från segern! 3:a kom brandmannen på 5000g. Totalsegrare idag blen Allan i veteranklassen som hade 5800g.
16 Januari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Vomb 15 jan

Jag och brandmannen tog en förmiddagstur på vomb. Mulet/disigt ingen vind och 1 plusgrad.
Isen var rejält sörjig och inget vidare att gå på. Vi utgick från svansjö och hittade fisk rakt ut på ca 9 meters djup. Bra antal men bara smått. vi sökte vidare och hade fortsatt bra med fisk och även storleken blev bättre. Slutligen kom vi på fisken och hade riktigt ösigt fiske med bra snittvikt. Vi fick uppskattningsvis 15 kilo abborre var. Vi tog med några matabborrar var och resten blev återutsatt.
15 Januari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, dagstorpssjön 9 jan

Rejält milt och fallande barometer under natten. Stora områden med djupt stöp.
Stora omställningar för abborrarna som kanske vaknat till efter ca 1 månad i mörkret under snön. Fick sällskap av Jonas Svensson som fiskade i samma område som mig. Hittade fisk rätt omgående men de var lite svåra att kroka. Fick testa en grej Jonas visade mig och det satte fart på abborren. Fisket var bra större delen av dagen för att avta lite under kortare perioder. Jonas och jag fiskade rätt jämt under dagen så invägningen blev spännande. Det visade sig att även Mats Simonsson hade fiskat bra idag. Etta blev Jonas på 7034g, tvåa kom Mats på 6932g och jag tog tredjeplatsen på 6884g, 150 gram från förstaplatsen. 344 st abborrar gav ett snitt på 20gram
9 Januari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tydingesjön, 6 jan.

Snöoväder , blåst och en snabbt fallande barometer. Där har vi förutsättningarna för dagens tävling. Förvånat kan jag konstatera att redan i första hålet drar det igång och jag har sedan skapligt fiske de första 2 timmarna. Tyvärr avtar fisket för mig vid 12 tiden och jag gör en del förflyttningar i den djupa snön. Det ger inget som helst resultat utan jag söker mig tillbaka tiil området där jag inledde fisket. Har knackigt fiske fram till tävlingsslutet.
Blir 5:a på dryga 3600gram. 242 abborrar ger ett snitt på 15 gram.
6 Januari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Tävling, tjörnarpasjön. 2 Jan

Strålande sol och ingen vind. 10 minus på morgonen och bara några minus på dagen. Abborren var i stöten och nappade på bra över stora delar av sjön. Valde att sitta kvar på ett ställe där medelvikten inte var bra men däremot antalet, med tanke på hur fisket var i sjön sist jag var där kändes det rätt. Med facit i hand var det fel strategi. Fick ihop knappa 2 kilo och blev oplacerad på det. 246 st abborrar gav ett snitt på knappt 8 gram.
2 Januari 2011  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Vomb 27 dec

Ytterligare ett pass på ett idag dimmigt vomb.
Fisket var periodvis ok men abborren var klart besvärade av vädret. Fann tillslut lite huggvillig fisk och hade ca 5-6 kilo abborre. Fortsatt en hel del snö på isen.
Vomb 26 dec

Dags att röra lite på sig efter den goda maten i helgen.
Efter en tung promenad ut till djupområdena så fann vi fisken rätt omgående. Efter ca en timma började det snöa och fisket försämrades. Dagen gav ca 6 kilo abborre. Största abborren vägde 880g.
Tävling på Ottarpasjön 19 dec

Trögt fiske i den annars så bra ottarpasjön. snötäcket på ca 25 cm släckte nog ljuset för abborren som inte alls ville nappa. Oplacerad, fick bara 400gram.
Vomb 18 dec

Tog säsongens första tur till vomb. Ca 20 cm snö varvat med drivor med upp till ca 40 cm gjorde den dryga kilometer långa promenaden svettig. Väl ute så hittade vi fisken på kanten till 8:ans grund. Abborren var hyffsat bra i stöten och dagen gav ca 5-6 kilo matfisk.
Dagstorp 12 dec

Tog ett träningspass på dagstorp. Snön var helt borta och nattens kyla hade byggt på isen som nu var betydligt jämnare än sist. Abborren var i stöten och var jämt utspridd i hela sjön. Blev ca 3 kilo med hem till katterna.
Finjasjön 11 dec

Jag och Brandmannen var ut på finjasjön. Vi hittade fisken mitt i sjön på ca 4 meters djup och de var rätt bra i stöten. Isen ca 10 cm och helt snöfri.
Tävlingspremiär 5 dec

Dags för säsongens första tävling, tävlingsvatten var Hjälmsjön i örkelljunga.
Isen låg på ca 8cm och var täckt av 10 cm snö. Under dagen föll ytterligare en decimeter snö vilket försvårade fisket. Kom på en tredjeplats med dryga 8hg.
Pimpelpremiär 4 dec

Så var det dags att ge sig ut och testa isarna.
Premiären lades på Dagstorpssjön utanför Höör.
Isen hade frusit mycket ojämt och var mellan 3-15cm.
Abborren var kylslagen och var inte speciellt intresserade av att nappa.
Tillslut blev det ca 20 små abborrar i skryllan.
Lugna gatan!

Tog ytterligare ett kvällspass på jakt efter storbraxen. En ihållande vind gjorde fisket med quivertip svårt då det uppstod en "ström" på vattnet som gjorde spötopparna kraftigt böjda. Detta visade sig inte påverka reultatet alls då jag inte hade minsta pill på betet. Nya tag utlovas.
7 Juni 2010  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar
Blankpass i rögle

Lade ett eftermiddagspass i Rögle dammarefter dess nu så beryktade storbraxnar.
Ett stilla regn under hela kvällen samt en temperatur på för månaden blygsamma 11 grader gjorde väl inte förutsättningarna optimala. Jag hade dessutom 5 likasinnade som också provade lyckan denna kväll. Den som drog längsta stråt denna kväll var Niklas Nilsson som lyckades landa en brax på 5770g. Detta var också den enda fisken som kom upp innan fisket avbröts vid mörkrets inbrott.
Som Per Elofsson säger " Det är bara att bryta ihop och komma igen", Har planer på åtminstonde ett par pass innan helgen är slut.
2 Juni 2010  | Länk | Fiske dagbok | 0 kommentar

hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Roger Hellsten                                             Skaffa en gratis hemsida