Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Videoklipp Logga in
Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<
Augusti (2019)
>>


Fakta airbus (värdens största flygplan)

A380 - Världens största passagerarplan

Airbus A380 är ett fyrmotorigt passagerarflygplan avsett för långdistansflygningar med en räckvidd på ca 15.200 km. Flygplanet är det första jetdrivna passagerarplanet med två kompletta passagerardäck plus ett underliggande godsdäck som någonsin byggts. I sitt grundutförande kan Airbus A380 som standard ta antingen 853 passagerare i turistklass eller 525 passagerare fördelade på tre klasser.

Passagerarvarianten av A380 är världens största civila persontransportplan med 50 procent större kabinvolym och 30 procent större golvyta jämfört med sin närmaste konkurrent Boeing 747-400 (JumboJet). Airbus A380 har fått smeknamnet SuperJumbo.

Första testflygningen med Airbus A380 utfördes 27:e april 2005 och i oktober 2007 oktober levererades det första flygplanet till Singapore Airlines som den 25:e oktober gjorde den första kommersiella flygningen med passagerare mellan Singapore och Sydney. Efter det har ytterligare 2 nya A380 levererats till Singapore Airlines och den 18:e mars 2008 är det dags för första flygningen mellan Singapore och London. När den 4:e A380 levereras i maj 2008 kommer Singapore Airlines även börja flyga med A380 mellan Singapore och Tokyo
7 Mars 2009  | Länk | Fakta airbus ( värdens största flygplan | 0 kommentar
destinationer från Malmö airport samt flygbolag

Cypern
Larnaca
Fritidsresor,Ving

Egypten Hurgada Apollo, Fritidsresor, Ving, Solresor
Sharm El Sheikh Solresor
Frankrike Grenoble Langely Travel
Italien GoAlpin
Polen Gdansk Wizz Air

Katowice Wizz Air
Warszawa Wizz Air
Portugal Funchal Solresor, Sembo
Schweiz Genève Alpresor, Lion Alpin
Spanien
Fuerteventura Solresor, Apollo, Fritidsresor, Ving, Sembo
Lanzarote Fritidsresor, Solresor, Sembo
Las Palmas Apollo, Fritidsresor, Solresor, Ving, Sembo
Palma de Mallorca Ving, Sembo
Teneriffa Apollo, Fritidsresor, Solresor, Ving, Sembo
Sverige
Stockholm/Arlanda SAS
Stockholm/Bromma Malmö Aviation
Borlänge DirektFlyg
Örebro DirektFlyg
Thailand Phuket Apollo, Fritidsresor, Ving
Ungern Budapest Wizz Air
Österrike Innsbruck Ving, Lion Alpin
Salzburg Alpresor, Lion Alpin
23 Januari 2009  | Länk med karta | destinationer från Malmö airport samt flygbolag | 0 kommentar
kiruna flygplats

Kiruna flygplats är Sveriges nordligast belägna flygplats, långt norr om polcirkeln. Staden är kanske mest känd för sin gruva som staden är uppbygd runt, men idag finns det så mycket mer. I Kiruna ligger Esrange med raketuppskjutningsplats, Ishotellet i Jukkasjärvi och en storslagen natur som lockar besökare från hela världen.

Läget i norra Sverige gör att det finns mycket oanvänt luftrum runt flygplatsen och detta uppskattas av både företag och forskare som gärna kommer hit för att testa produkter och forska i ett extremt klimat. Som exempel kan NASA och Volvo nämnas. NASA har varit här flera gånger och genomfört ozonforskning, Volvo har förlagt sin testverksamhet av både personvagnar och lastbilar till flygplatsen.

En viktig del av staden
Kiruna flygplats invigdes 1960. Stadens geografiska läge gör att innevånarna i stan är beroende av goda kommunikationer och där kommer flygplatsen in i bilden.
På senare år har flygplatsen blivit allt viktigare i takt med att turism och forskningsverksamhet i området ökat. Den storslagna naturen, rymdforskning och kanske framför allt Ishotellet i Jukkasjärvi drar folk från hela världen till Kiruna. Idag är flygplatsen också bas för olika sorters testverksamhet.


15 Februari 2008  | Länk | kiruna flygplats | 1 kommentar
blandat info

Hej alla!!!

jag kommer att skriva lite annat också på denna hemsidan för att jag har fått klagomål att det bara står om flygplatser o det gör det ju :P:D men jag ska börja skriva lite annnat också som handlar om flyg. det kommer nog handla lite om andra flygplatser o radio flyg, men sturup special nyheter kommer att komma endå,men kanske inte lika mycket.
men jag vill endå att alla ska tycka att denna hemsidan är bra när dom går!!!

Ha det bra/ Hannes

ps detta kommer att starta den 14 feb 08 . pga byggning på hemsidan
31 Januari 2008  | Länk | blandat | 0 kommentar
lite historik om stockholm arlanda airport


HISTORIK ARLANDA AIRPORT




Riksdagen beslutar 1946 att anlägga en storflygplats vid Halmsjön. Flygtrafiken gick då från Bromma.

Flygplatsen börjar byggas 1952. Ekonomin är ansträngd så man bygger en enkel betongbana - Halmsjöbanan.

Den 26 november 1954 går invigningsflygningen Bromma - Halmsjön av stapeln. Premiärpiloten Georg Lindow säger till media: "Inte på något ställe i världen har jag sett en nybyggd bana så urbota dumt konstruerad som Halmsjöbanan".
Betongbanan kom att kallas "puckelbanan" p g a sin korkskruvsliknande form och användes mycket sällan. Några år senare byggs Halmsjöbanan om och blir grunden till det som idag är bana 2:s taxibana.

Den nya flygplatsen ska döpas. En namntävling utlyses 1958 i tidningen "Året Runt" men juryn gillar inget av namnen utan föreslår själv Arlanda då flygplatsen ligger i Husby-Ärlinghundra socken som i folkmun kallades Arland. Namnet "Stockholm-Arlanda Flygplats" klubbas av Riksdagen.

Huvudbanan, bana 1, invigs 1959. Flygplatsen börjar användas för reguljär trafik. Den 26 juni 1960 lyfter SAS` DC-8 på den första reguljära flygningen till New York. Nuvarande Fältgaraget fungerar som terminal. Den första hangaren, "DC8-hangaren", byggs.

Den 1 april 1962 förklaras "Stockholm-Arlanda Flygplats" officiellt öppnad av Kung Gustav VI Adolf. Utrikestrafiken flyttar från Bromma till Arlanda.

Utrikesterminalen "Arlanda International" (nuvarande Terminal 5) invigs 1976 av Kung Carl XVI Gustav. All utrikestrafik, reguljär och charter, flyttar hit.

Inrikes 1 (nuvarande Terminal 4) invigs 1983 av Kung Carl XVI Gustav och Drottning Silvia. Den 1 januari 1984 flyttar SAS inrikes och Linjeflyg (från Bromma) hit.
Det visar sig att terminalen är 25% för liten från dag ett. Inrikestrafiken har nämligen vuxit långt mer än prognoserna förutspått.

Inrikes 2 (nuvarande Terminal 2) invigs 1990 av Prins Bertil. Hit flyttar SAS inrikes. Men med en kraftig lågkonjunktur sjunker passagerarsiffrorna och SAS flyttar ut igen 1992. Terminalen byggs om till en kombinerad in- och utrikesterminal. Nu döps terminalerna om och får nummer (2,3,4,5) istället för namn.

Konjunkturen går upp igen och flygresandet ökar som aldrig förr. Det är trångt på Arlanda. Den 10 november 1998 går det officiella startskottet för bana 3. Med banan följer byggandet av nytt torn, ny brandstation och ny terminal (en tredje pir på terminal 5). 1999 börjar Arlanda Express, snabbtåget, att trafikera Stockholm C-Arlanda.

Flygplatsen måste anpassas för Sveriges inträde i Schengen-samarbetet år 2001. Det innebär ombyggnader av terminalerna 2 och 5. Terminal 2 blir nu enbart en utrikesterminal, och terminal 5 får en fjärde våning. Detta för att kunna separera Schengen-passagerare från passagerare från Tredje land.

Den 23 december 2001 tas det nya flygledningstornet, 83 m högt, i drift. I januari 2002 tas också pir F, den tredje piren som tillsammans med terminal 5 nu utgör terminal Nord, i bruk. Torn, pir och bana 3 invigs sedan den 29 maj 2002 av Kronprinsessan Victoria. Men det blir utan invigningsflygning - den sker istället den 17 april 2003, då den tredje banan till slut kan tas i drift.

OBS.DETTA HÄR ÄR SKRIVET AV LFV
2 December 2007  | Länk | lite om arlanda! | 1 kommentar


12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Malmö airport .                                             Skaffa en gratis hemsida