Fina -fint för tanken
Startsidan Blogg Fotoalbum Nostalgimacken Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
Ödegården (7)
Ödehusen i Torsåskommun (7)
Ödehuset (15)
Ödehuset i skogen (8)
Ödehuset vid E22:an (9)
Ödehuset vid grusvägen (3)
Ödetorpet utanför Rotavik (16)
Överraskningen (2)
Arkiv x (36)
Bärgar Pelle i Kalmar (11)
Bärgningsbilar (73)
Bensinbolaget Fina fordon (2)
Bensinmackar Fina (3)
Blå Mocca (3)
Custom bilar (21)
Cykelkärran (3)
Det lilla uthuset/snickarbon (7)
Efterlysning (2)
Epa traktor (18)
Fina historik (6)
Gamla mackar (12)
Gamla mackar som haft finaflagg (11)
Hemligheten (6)
Kalmar Ångkvarns Scania Vabis (1)
Kalmar bryggeri (3)
Kalmar Elementfabrik (3)
K-märkt (8)
Kuriosa från Kalmar (23)
KVAB Kalmar Verkstad (8)
Längst ut på udden (7)
Lastbilar (109)
Lista över kaross och fordonspåbyggare (5)
Litteratur maskiner (23)
Maskiner (49)
Mina fordonsminnen (11)
Mini Monarken (14)
Modellbilar från förr (5)
Modellbyggare & modeller. (17)
Muskelbilar från förr (18)
Nostalgimacken (80)
Nyckelringssamling ( Övriga ) (30)
Nyckelringssamling ( Fina ) (10)
Personbilar (17)
Privatmuseum, obs ej nostalgimacken (18)
Samlarspecial från macken (116)
Sevärt i Kalmartrakten (7)
Skrotbilar = kulturlämningar (42)
Spökmoppen (5)
Thorcykel Torsås (2)
Trafikolyckor i Kalmartrakten. (2)
Traktorer i förfall (20)
Vattenverket (3)
Vegacykeln med påhäng.... (16)
Volvo 244DL B 1975 (8)
Volvo Kalmarverken (17)


<<Denna gång min gamla bruksbil från 1994 som inköpes för en billig penning och sen startade en febril verksamhet med att personligfiera bilen.... Efter en tur till skroten för att hitta något roligt så fann jag dessa fantastiska baklysen som bara måste passa på en Volvo...ska ju alltid ge mig på det svåra i allt....som modellbyggare så är man ju envis...så det smittar ju av sig till 1:1 bilarna. Skrotgubben frågade vad jag hade för årsmodell på min Datsun...hmm ja...nej jag har en Volvo 240....han såg lite förvånad ut tills jag förklarade att jag skulle bygga om bakpartiet. Så med en Esab svets förvandlades bakdelen till passande för bakljusen Datsun 120 (tror det var 120 modellens) Motorn var en vanlig B21:a så den ska vi inte skryta nåt om men en pålitlig motor som startade i alla väder och gick som ett skott. Framdelen byttes mot en amerika och en Knutsson anläggning från det glada 80 talet placerades i kupèn. Sen måste man ju göra något speciellt så man hade ju läst något om Lights under bilar, men hur mycket kostade inte en sån sats.....Hu å hej...vad göra...jo med en smålännings envishet och snålhet inköptes 12 volts lysröramaturer till husvagn och dessa 8 st monterades under bilen. Färgen på rören fixades med grön färgad plastfolie som klistrades direkt på amaturglasen, sen drogs vanliga 220 kablar upp till kupen. Denna operation var klar nån gång under början av 1995 och första turen inne i stad på kvällen gav mersmak, när hela vägbanan lyste med ett starkt grönt sken runt hela bilen. Idag skulle samma sak vara vardagsmat då till och med mopeder har lights, men jag blev förföljd och stoppad av ett gäng i en Camaro som bara måste fråga hur mycket pengar den ombyggnaden hade kostat.... Det kostar ju flera tusen att köpa ett sånt stort system.....för att inte tala om allt jobb Ja en 2500kr med inräknat lightsen, material, samt ett nytt batteri blev svaret..... Långa hakor och stor inspektion under bilen och en mycket nöjd undertecknad rullade ut på gatan igen och slog på lightsen och gasade iväg. På semester i Göteborg 95 så slog jag på lightsen mitt i centrum av stan och gud vad folk glodde för att inte tala om polispatrullen som fick en otrolig fart in i sin blinkar blå när jag rullade förbi som en grön hulk.... Ska jag behöva tillägga att dom var mkt inresserade av underredet....av nån lustig anledning. >>
Kommentera fotot:
Namn:        

hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & David Hellstrand                                             Skaffa en gratis hemsida