http://kroppasjo.atspace.eu
Startsidan Blogg Kroppasjö 350 år Gästbok Logga in
om mig
Kroppasjö
Tving
9 år och man
Tving,
Blekinge län
översättning
kalendern
antal besökare

VÄLKOMMEN TILL BLOGGEN KROPPASJÖ 350 ÅR

senaste blogginlägget
KRÖSNABANAN

NAEJ (Nättraby-Alnaryd-Elmeboda Järnväg), även "Krösnabanan" kallad, var en smalspårig järnväg som gick från Nättraby vid Blekingekusten, norrut genom Blekinge och upp till Älmeboda i Kronobergs Län. Spåret var extremt smalt, 600 mm. Det fanns endast sju järnvägar i Sverige med denna smala spårvidd, och NAEJ var den längsta av dessa. Biljettkuren i Karlskrona stod inne vid Nättrabybryggan vid Borgmästarkajen. (Idag står den mitt emot läkarstationen i Nättraby). Det var redan där, via ångbåtarna till Nättraby, som tågbiljetten till Krösnabanan började gälla. I Rävemåla Hembygdspark finns 25 meter räls från NAEJ, samt även ett godsmagasin och en tredjeklass passagerarvagn som en gång i tiden trafikerade Krösnabanan. April 1893 påbörjades utstakningen av linjen och arbetet var igång. Ett arbete som inte gick helt utan problem. Järnvägen öppnades för trafik 25 maj 1895. Den slutliga invigningen skedde dock inte förrän 1 november 1897. Banans sträckning var då Nättraby – Alnaryd. Kostnad 315.529 kronor i dåtidens penningvärde. Den 25 juni 1905 invigdes sträckan Alnaryd – Eringsboda. Det fortsatta järnvägsbygget till Elmeboda påbörjades i maj 1908. Den 29 december 1910 invigdes denna del av banan. Därmed var banan fullbordad. Drygt 17 år har bygget pågått. Tågets låga hastighet sägs ha gett upphov till smeknamnet "Krösnabanan". När banan steg uppför backarna efter Alnaryd, var hastigheten så låg att man kunde promenera vid sidan av tåget och plocka "krösen" (lingon). Tåghastigheten var från början endast 20 km i timmen, från 1933 höjdes farten till hela 32 km i timmen.  Godset som fraktades var huvudsakligen ved, mjölk och postbefordran. Den 28 februari 1939 fattades ett beslut om att lägga ner järnvägsdriften på delen Älmeboda – Berg (Tving). Den 31 oktober 1945 fattades beslutet att lägga ner resterande järnvägsdrift Berg – Nättrabyhamn. Nedläggningen genomfördes från årsskiftet 1945/1946. Ännu kan man uppleva Krösnabanans natur genom att färdas på den nyligen anlagda cykelleden "Krösna-leden".

På resan från Nättraby till Älmeboda så passerade man Notarna, Kumlehallar, Björkeryd, Bråstorp, Berg, Tving, Måstad, Marieberg, Alnaryd, Blåningsmåla, Svarthövden, Krusamåla Eringsboda, Skärsjöhult, Yxnanäs, Binnarebo, Rävemåla.
26 November 2016  | Länk | Historik från Kroppasjö | 0 kommentar

hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Kroppasjö Tving                                             Skaffa en gratis hemsida