Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
om mig
niklas
*******

31 år och man
Eslöv,
Skåne län
dagens visdom
Att ta livet av sig är att straffa fel person.
dagens roliga historia
Det lär krypa mask i en del ostsortar. -Ja jag har hört det. Jisses, har du så bra hörsel.
antal besökare

Tjena välkomen till min sida har musik beronde så här kommer ni nästan bara hitta om musik tex
senaste blogginlägget
punk



Att popmusik alltid varit viktig i människors liv är idag en självklarhet. Viktigast är den för ungdomar vars vardag kanske endast består av popmusik. Då punken kom på slutet av 70-talet förändrades inte bara musikstilar, utan även attityder. Att allt skulle vara fint, harmoniskt eller kärleksfullt var inte längre självklart. Londons betongbarn gjorde revolt mot sina flummiga proggföräldrar och tog saken i egna händer. De började spela i ett band.



Den engelska punken har kallats råbarkad asfaltmusik. Den är sprungen ur den homogena engelska arbetarkulturen. Stora ekonomiska expansioner skedde i England under 50- och 60-talen. Under 70-talet slogs landet av konjunkturnedgångar och tillhörande gruvstrejker, oljekriser och regeringskriser. 1975 hade arbetslöshetssiffrorna nått sin kulmen. Värst drabbades ungdomarna som precis slutat skolan och var på väg ut i arbetslivet. I London ägde en sopstrejk rum som inte gjorde stadslivet lättare.

Ungdomarna var arbetslösa och uttråkade. Hopplösheten blev en antireaktion mot de mjuka hippieideal och gull-gull som fanns på 70-talet. De såg ett annat samhälle framför sig, och det blev en tändande gnista. Det blev okej att vara arg och intolerant igen. Och nu skedde det med mer kraft än någonsin.

Punken uttalade med musikens hjälp samhällets kris, och kläderna visade främlingskapet i det egna samhället, apati och desperation. Missnöje och aggression visades genom attityd och texter i musiken.

God save the Queen - And her fascist regime
It made you a moron- A potential H-bomb
God save the Queen - Shes not a human being
Theres no future in Englands dreaming
Dont be told what you want
Donts be told what you need
No future, no future, no future for you
/.../
When theres no future, how can there ben sin
Where are the flowers in the dustbin
Where are the poison in the machine

Ur "God Save the Queen"
Sex Pistols 1977





Man vände upp och ner på allt, fult blev snyggt, falskt blev äkta. Dessutom förde punken med sig att tjejer och killar stod på samma nivå vilket var något helt nytt. Om proggarna på 60-talet velat ha det jämlikt var det snarare punken som klarade av att genomföra det.

Det som var punkens viktigaste budskap var att "alla kan". Alla kunde skriva, alla kunde starta rockband, alla kunde klä sig och ha vilka åsikter de ville.

Det blev okej att inte vara perfekt, i motsats till de perfekta ideal som hippierörelsen förespråkade.
Det banade väg för många nya band, och även en alternativ press som inte funnits tidigare växte fram. Fanzines kallades det. Det första, Sniffin Glue, blev det mest kända. Skapat av Mark P, som tog namnet på tidningen från en Ramones-låt.



1976 klev ett helt nytt band upp på scenen. De var ett hopplockat band, något som inte alls stämde med punkens andra värderingar om att saker och ting skulle vara äkta. De kallades Sex Pistols.

Malcolm McLaren var en ung konststuderande som tillsammans med Vivianne Westwood hade startat en klädbutik i London. Då McLaren åkte till New York såg han ett band som kallade sig New York Dolls, och blev inspirerad av dem. Enligt Jan Gradvall, musikjournalist på Expressen, var syftet med Pistols för Malcolm att skapa ett eget "koncept".
- Det var Malcolm som var den store ideologen och hjärnan bakom bandet. Under de här åren var musiken något som glidit längre och längre ifrån den lilla människan. Det var bara stora fotbollsstjärnor och musiker som spelade på stora arenor och dessa var utpräglat duktiga musiker, och inga mindre band. Meningen blev att alla skulle kunna starta ett eget band, säger Gradvall.

Malcolm plockade ihop fyra killar som brukade hänga i hans butik, och gjorde dem till rockstjärnor. Det var drömmen för de fyra arbetslösa, eftersom det inte fanns några jobb att få och pengarna lockade.
- Alla kan, det blev ett slagord. Man gjorde egna kläder och började pressa egna skivor på små bolag, och bolagen skapade ungdomarna ofta själva. Detta var helt nytt för rockscenen. Människorna tog tillbaka musiken från de stora engelska banden som Eagles, Pink Floyd, Supertramp, Genesis och Fleetwood Mac, säger Gradvall.




Sex Pistols blev en utlösande faktor för den stora punkvågen som skulle komma, då de uppträdde i TV-programmet Today. Både Pistols och programledaren var redigt berusade under showen och programledaren hetsade dem att svära, och säga en massa saker som inte ter sig lämpliga i TV. Efter detta startade ett mediakrig som gjorde att EMI, deras skivbolag köpte ut dem.

Lagom till drottning Elisabeths 25-årsjubileum spelade de in God Save the Queen. Hela England befann sig i en rojalistisk anda, med en mycket borgerlig stämning. Men på Sex Pistols affischer hade drottningen en säkerhetsnål genom näsan.

Att punken blev politisk berodde nog mycket på sångaren i Sex Pistols, John Lyndon, eller Johnny Rotten även kallad. Han hade ett stort politiskt intresse, och skrev låtar om det samhälle han levde i.
Johnny Rotten säger i filmen The Filth and the Fury: "Vi förklarade krig mot England, utan att egentligen mena det".

Johnny Rotten kom att få en mycket stor roll bland alla band som härjade på Londons scener, eftersom han inte var rädd för något och vågade provocera. Många såg upp till honom, och tog efter.

Sid Vicious, som kom in bandet efter att Glen Matlock, (den första basisten) hade lämnat dem, trodde nog att punken skulle rädda honom. Istället blev det den som tog hans liv. Han var precis som de andra, en arbetargrabb från London som hamnat lite snett. Sid Vicious dog av en överdos heroin inne på ett hotellrum. Och det var punken som dödade honom, eftersom han inte klarade av pressen från medierna och fansen. Han kunde varken spela bas eller sjunga, men hade rätt attityd och utseende för att hjälpa punken på traven genom sin slackerattityd. Därför ville McLaren ha honom i "sitt" band.

Kanske var det fler än Sid Vicious som ångrade en del revolutionära tankar som punken frammanade, eftersom det inte bara var positiva rörelser som punken rörde upp. Många anpassade sig till kaoset som uppstod, trots att punken stod i motsättning till anpassning. Punken fick stå för en tradition av opposition och radikalism.



Rent musikaliskt är punken snabb rock med hejaklacksrefränger. Även det uppkom i och med konceptet att "alla kan", och "alla ska vara med". Oftast är låtarna tre minuter långa, med tre ackord och en hemsnickrad text Det var det som var charmen med punken. Det är även härifrån Green Day-punken kommer trots att de var 15 år efter sin tid.



Combat Rock (1982)

The Clash däremot, blandade både ska, reggae, soul, funk och disco i sin musik, något som inte förekommit tidigare. Det var inte bara musikaliskt banbrytande utan även väldigt provocerande.
Dessutom var The Clash ett av de första att blanda dessa typiskt "svarta" och "vita" musikstilar. Samtidigt hade de den pondusen som gjorde att de fortfarande höll kvar den typiska punkandan i allt de gjorde, i och med texterna och den uttråkade undertonen i musiken.

I Sverige kallades -77-punken senare postpunk och rymde band som The Damned, Generation X, Sex Pistols och The Clash.

Under 50-talet hade rockmusiken mest gått ut på marknadsföring av olika produkter. När Elvis kom började förändringen, och den förvånade medelklassen satte kaffet i halsen då han rullade med höfterna.

Men 70-talets engelska punkscen åstadkom betydligt mer än så. Den förändrade för alltid sättet att se på rockmusik.




I dag råder ett helt annorlunda musikklimat i punkens London än för tjugo år sedan. Även fast fenomenet punk blivit subkultur igen, är det istället i Sverige kängpunken lever vidare. Band som Asta Kask, Strebers och Rövsvett håller flaggan högt. För den som vill lyssna på samhällskritiska texter i dagens England är det hip-hop som gäller.



Idag ser inte musikscenen ut alls som den gjorde i London för tjugo år sedan. Den oberoende punkandan har tryckts bort mer eller mindre, eftersom de stora skivbolagen vill ha hela marknaden. Samtidigt finns det idag möjligheter att trycka och sälja sina egna skivor på små labels, till skillnad från tidigare.
De extrema klädstilarna finns till viss del kvar, men de har i dagens mode blandats upp i en massa olika stilar, så att de snarare fungerar som någon slags inspirationskälla.

Ali Gehzelbash, som är utbytesstudent i England, ser en ökning av discoställen istället.
- Det spelas idag mest drum & bass och garagemusik. MJ:ande är också vanligt förekommande, vilket innebär att någon har en mikrofon och improviserar till bakgrundsmusik. Trots detta är inte hip-hopen så utbredd, men det finns gott om flummande rockband och fabriksproducerade ungdomsband, säger Ali.

Musikscenen i London är fortfarande enorm, men har i dag tagit en annan inriktning.
Miles Tredinnick, sångare i bandet The Londons under 1977-1978, har sagt så här om sin tid som punkare: "The London scene in 76/77 was fantastic. A different gig each night. It was a quite close network then, people tended to know everyone else. It was very friendly."

Idag är garage något som hela tiden nämns då man talar om nutida musikliv i London, vilken innebär rockband som alla någon gång startat som ett källarband. Även i dag är politik ett hett ämne i England, menar Ali, men i dag tar den sig inte lika starkt uttryck i musiklivet som under 70-talet.



Jan Gradvalls, musikjournalist på Expressen, förklaring är att punken då var en "ny" stil och av den anledningen fick den genast en enorm genomslagskraft. I dag finns det däremot hundratals stilar att välja mellan. Aggressionerna finns fortfarande kvar i musiken, men idag tillhör rätten att kritisera och ställa saker på sin spets hip-hopen. Den har blivit 2000-talets punk.

Samtidigt är punken som begrepp ganska olika beroende på i vilken världsdel man bor. I Amerika var det skatepunken som slog igenom då punken fick en liten återuppståndelse i början av 90-talet, England hade sin Oi!- och skapunk och i Sverige hade vi vår trallpunk med band som De Lyckliga Kompisarna. I dag finns många fler stilar och inriktningar, som hardcore och metal som har uppkommit i och med punken.





I Sverige har vi också många typiskt "engelska" punkband som Randy, Voice of a Generation och Bombshell Rocks, som är mycket influerade av den tidiga engelska andan i både attityd, text och musik. Den svenska punken var från början egentligen bara en piratkopierad version av allt som gjordes i London under sent 70-tal.
- Ebba Grön, var inte som många kanske tror ett band utan några som helst influenser utifrån. Egentligen var de bara en stor kopia av the Clash, och blev den svenska motsvarigheten, säger Jan Gradvall. Idag är -77 punken helt död i London, men lever kvar i Sverige med band som Asta Kask, och Strebers, menar Gradvall.

Kim Belly, gitarrist i Voice of a Generation tycker däremot inte att det politiska budskapet i musiken ska ta över.
- Att föra ut ett budskap har vi alltid gjort. Med sunt förnuft menar vi att vi är emot all rasism, fascism och dylikt. Däremot tycker vi inte om när band blandar in för politik i musiken. Det tycker vi är att förlöjliga dem som lyssnar på musiken. Vi menar att de allra flesta klarar av att ha en egen åsikt utan att det är någon som ska tala om det för dem, säger han.



I dag för punken en tynande tillvaro, men människor kommer fortsätta att bära dess aggressioner och kläder. De kommer fortsätta att lyssna på musiken, och det är vad som kommer att föra traditionen framåt.

I dag kan du främst hitta likheter mellan hip-hopen och punken för dess samhällskritiska inställning, ofta på ett eget förortsspråk. Man kan se en stor förändring inom det som i dag kallas punk, och det som då gjorde det. Då fanns det större portar att spränga, nu är det svårare att chockera. Mycket av det som tidigare ansågs vara tabu är i dag vardagsmat.

Många har punken att tacka för sin ungdomstid. Genom den fick de vara fria och arga, och trots att punken tog många liv genom drogmissbruk ser jag det som ett friskhetstecken över att människor fortfarande lever och reagerar över vad de ser omkring sig.

Att kalla sig punkare har snarare blivit ett skällsord än något att vara stolt över, och kanske beror det på ordets egentliga betydelse, "värdelös" eller "ligist". Trots det är det många som delar dess värderingar och inget kan väl vara bättre än att vilja göra sitt samhälle bättre, oavsett om det är genom musik, tankar eller attityd.


4 Januari 2007  | Länk | MUSIK | 3 kommentarer
nya foton

hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & niklas *******                                             Skaffa en gratis hemsida