Spelprogrammering och spelrecensioner
Startsidan Blogg Fotoalbum Gästbok
Debatt Topplistor Logga in
om mig
Daniel
H
32 år och man
Sundsvall,
Västernorrlands län
klockan
antal besökare

Spelprogrammering, spelrecensioner och allmänna tankar handlar denna blogg om för närvarande.
senaste blogginlägget
Så kan man också göra..

Tydligen så ritas textsträngar från "baseline" av strängen, enkelt uttryckt detsamma som linjen man skriver på i ett anteckningsblock. Alltså när jag anger ett Y-värde för att den ska ritas på skärmen så anger jag var denna linje ska vara och inte var den övre vänstra punkten på strängen är, som t ex ritning av bilder fungerar.
För att lösa detta ska man addera strängens "ascent" med hjälp av klassen FontMetrics till det önskade y värdet. Tyvärr tycks inte det fungera särskilt bra alls.
Förmodligen beror det på att jag skriver med svenskt typsnitt, och därmed vill den även ha med prickarna över exempelvis ett stort Ö.

http://bugs.sun.com/bugdatabase/view_bug.do?bug_id=4399887

Otroligt störande då jag vill säga exakt var texten ritas precis som med en bild och inte på ett ungefär och låta delar av texten sticka ut ur t ex en dialogruta...

Jag misstänker att det måste finnas en annan metod för att rita strängar någonstans, jag önskar att man skulle kunna ange baseline /alt topleft.
4 Maj 2012  | Länk | Java | 0 kommentar

12.000 webbutiker! | alltomklader.se
(c) 2011, nogg.se & Daniel H                                             Skaffa en gratis hemsida