Startsidan Blogg Fotoalbum Vänner Gästbok
Debatt Topplistor Om mig Logga in
om mig
Compa
Nostalgi

65 år och man
Glemmingebro,
Skåne län
översättning
dagens visdom
Först när man kan förlåta sina föräldrar är man vuxen.
kalendern
dagens roliga historia
Nu måste vi öppna ett nytt bankkonto, det finns inte ett öre kvar på det gamla.
dagens onödiga vetande
om hälften av alla hushåll har tre lågenergilampor i stället för glödlampor så sparar vi tillsammans drygt 100 miljoner kronor i energikostnader.
nya foton


antal besökare

Hej! Nu har jag börjat med ett nytt projekt med samlarbilar. består endast av Ford Mustang bilar.


   Välkommen till Compas

nostalgihörna. 


 


 

Nu har jag börjat med samlarbilar i skala 1.18. Allt ska byggas in i denna glasmonter. För att slippa damma dom så ofta. Bilmärket som jag kommer att satsa på blir endast Ford Mustang, Fast Back och Mach 1. Bensinmacken ska vara Shell. Bensinpumpen råka bli fel. Ny kommer. Bakgrunden kommer i det snaraste att bytas mot en färgbild. Kommer att byggas ut i efterhand invändigt.

Är det någon som har en sådan bil och vill sälja, då är jag intresserad. Det kan också bestå av figurer och verkstadsprylar mm.

 

 

 


Nytt Compact projekt. Den fjärde 3 växlade.

Mitt nya framtidsprojekt. En Bärnstensfärgad Compact ram.  Tyvärr så gick det inte testa färgen med instrument så jag hade tur när jag hittade receptet på Bärnstensfärgen på internet. så nu blir den Bärnsten igen. Det jag har gjort nu är att kolla om ramen är rak och hel. Ny kabelstam håller jag på med nu. Ramen är nu rengjord från all gammal färg och grundmålad i väntan på lackering.

Det har tagit lite väl lång tid med målningen av moppen. Lackeraren som jag har haft kontakt med kunde ej få fram rätt färg enligt mitt recept. Men han hittat en färg som skulle stämma mycket bra enligt honom. Äntligen är den målad och klar och snart klar med ihopsättningen. Finns lite kvar att justera till den innan den är helt iordningställd. Vissa delar som pakethållaren, fälgar, ekrar och skärmarna är i behov att skaffa nya eller bättre begagnade. Kommer i det snaraste att lägga ut fler foton i mitt fotoalbum på compacten.

Men nu är den äntligen färdig. Har också varit ut med den på sin första provtur. Motorn funkar jättebra. Den första motorn jag montera är lite mer sliten, så den var mycket slöare, Måste gå igenom den en gång till och byta lite mer delar. Hade en motor liggande som var renoverad och klar, men ej testad. Och den var helt Ok. Går utmärkt. Nu behöver jag nya fälgar och ekrar på båda hjulen, bättre framskärm och en pakethållare i bättre skick.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Om ni någon gång planerar att åka till Italien och besöker lutande tornet i Piza, då ska ni inte missa toaletten där!

 


 

 

 

"Motorställ"

Blev trött på att alltid arbeta med motorerna liggande i obekväm ställning, därför gjorde jag detta ställ. Stället som ni ser är tillverkad av en kasserad compact ram och lite skrotbitar. Det går att höja till max 35cm plus att det går att vrida motorn helt runt. Nu i efterhand så har jag monterat en gängad stång med vev så det går höja och sänka mycket smidigare.



 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


"Sachsmotor testbänk"

När jag inte lyckas vinna en sådan på Tradera så fick jag bygga en själv. Och den fungerar mycket bra. Det enda som jag var mycket noga med att montera på den var ett kedjeskydd. Det är inte så roligt att fastna i kedjan med fingrar eller något annat heller. Har inte kostat så mycket för min den, c.a 600:- för kedja, drev och bensintank. Järnet hade jag hemma liggande som skrot. Sen kommer det till ström och svetselektroder.


 

 

Sadelöverdrag till mopeder.

Ni som kanske inte känner till denna nedanstående hemsida så är det mitt tips för er som behöver ett nytt sadelöverdrag till er veteranmoped. Själv köpte jag 2 st överdrag "hög modell" till mina compacter.  Pris/st 250:-


Vad jag kunde räkna till så har han överdrag till ca 100 mopedmodeller.


mopedsadel.se


Sadelklädslar till veteranmopeder, många olika modeller.

 

 



"RC Bil Black Foot"

Byggd för ca 25år sedan, och fungerar lika bra nu efter laddare o batteri byte. Har också köpt nya bakre stötdämpare. Vad jag hört från hobbyaffären så är den en eftertraktad bil från samlare.


 



Byte av ekrar och fälgbana på min Compact, svårt eller lätt?


Nu har jag gjort det, vad undrar ni nog? Jo jag har länge försökt att vilja byta ekrar och fälgbanor på min Bärnstensfärgade compact, men var lite osäker hur man gör eller går till väga. Ska det vara så svårt tro? Har pluggat lite och tittat på foton. Nej nu ska jag försöka. Och nu efter att jag gjort det, så kan jag bara säga det att det var hur lätt som helst. Visst var det bara 15" hjul som är lättare än ge sig an 28". För mig tog det ca 2 timmar på vardera hjul att byta ekrar och justera in hjulen så det inte slår eller hoppar. Båda hjulen slår på 0,5 - 1 mm och det märks inte när man kör i full hastighet alls.


PS. Fler bilder finns i mitt fotoalbum


Innan renovering


 Efter renovering

 


 


Luxor Dirigent 3000.

Min första och slitstarka stereo.


Jag köpte den ny, och fick betala 1700 kr för den då, jag tror det var 1976. Jag köpte den på avbetalning, och hade ca 365 kr i veckan som springpojke på ett möbelföretag, och jag var 16 år. Sålde den 10 år senare och fick lika mycket för den.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  Tändspoleprovaren


Tändspole och kondensatorprovare till mopeder. Byggt av mig själv efter ritning av Thomas Ljungdell. En utmärkt fin provare. Bara++++++. Bara testa tändspolen eller kondensatorn innan man sätter den på moppen, man ser direkt om tändspolen är hel eller inte.


Gå bara in på hans hemsida och titta. Är ni riktig händig så kan ni bygga den själv. Alla delar som ingår i denna provare finns med på ritningen på Thomas hemsida. Lycka till.



PS: Fler bilder finns i mitt fotoalbum eller på Thomas hemsida.

 


http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Forsta_sidan.html


Provare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 




 

 

 

 

 

 


 

 

Min andra bil, Ford Taunus GXL 1975

 





"OBS"


Sedan har jag en efterlysning till er besökare på min hemsida eller om ni känner någon som har.

Jag efterlyser instruktionsboken till Technics kassettdäck RS-TR 355. Helst då på svenska men det går bra med engelska också. Skulle ni äga ett sådant kassettdäck, kan jag betala en slant för denna instruktionsbok. Det går bra med en kopia också. Ni kan maila mig på denna adress.

kaj.compa@telia.com

 




Ölands Lantbruks museum fann jag dessa klenoder.

 


 


 


 


"Nykomlingen i mopedsamlingen."



Nykomlingen i mopedgänget


Compact 1247:a från 1967 med Husqvarna motor. Renoverad och klar sommaren 2011. 


Är nu såld, men finns kvar i mitt minne.


 

En fråga, Vad fick de sju dvärgarna när Snövit kom dit???




Svaret finns här nedan. 

 


 

 

      

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 




 


 

Har ni en trasig Sachs motor? Konstigt! Nu tar jag även på mig att renovera dessa fina motorer för en billig penning. Delarna står ni för.

Mvh Compa


Renoverad motor

 



  Tjejer är rätt så uppfinningsrika när det gäller alternativ.


       http://www.allsubs.org/movie-trailer/Moped+orgasm/BxVApx00tB0

 


 


till formuläret >>
senaste blogginlägget
Skön och bra musik

Min favorit låtar
3 Februari 2011  | Länk | Musik | 5 kommentarer
nya debattinlägg
50+   Wo findet man zuverlässige Informationen über Kasi igår
Hund   ang: Djur plågare!! 26 Mars
Flört & kärlek   ang: Vad är de viktigaste faktorerna att tänka på när m 5 Mars
50+   ang: Intressanta utflykter 5 Mars
50+   ang: Intressanta utflykter 5 Mars
50+   ang: Intressanta utflykter 5 Mars
50+   ang: Intressanta utflykter 5 Mars
50+   Intressanta utflykter 5 Mars
Flört & kärlek   ang: Marketplace Sverige 1 Mars
Flört & kärlek   ang: Vad är de viktigaste faktorerna att tänka på när m 1 Mars

hittabutik.se - 12.000 webbutiker! | ehandelstips.se - allt om ehandel
(c) 2011, nogg.se & Compa Nostalgi                                             Skaffa en gratis hemsida